Staples en Office Depot gaan toch niet samen | RetailDetail

Staples en Office Depot gaan toch niet samen

Staples en Office Depot gaan toch niet samen

De fusie tussen de Amerikaanse verkopers van kantoorartikelen Staples en Office Depot komt er dan toch niet. Eerder had de Amerikaanse handelscommissie FTC al aangegeven dat de fusie geen goed idee was en nu volgt de rechtbank die beslissing.

Te sterke positie

Begin vorig jaar kwam Staples al met het nieuws dat het branchegenoot Office Depot wilde overnemen voor 6,3 miljard dollar (5,5 miljard euro). Zo zou een bedrijf ontstaan met duizenden vestigingen en een omzet van ongeveer 35 miljard dollar (30 miljard euro). De FTC gaf echter in december aan dat het niet opgezet was met die mogelijke fusie en dat het geloofde dat de consument er slechter van zou worden. De sterke positie van het fusiebedrijf zou het immers in staat stellen om de prijzen te verhogen.

 

Een Amerikaanse federale rechter heeft nu het advies van de FTC gevolgd en houdt daarom de fusie tegen. Staples en Office Depot hebben besloten om niet naar een oplossing te zoeken en de fusie meteen af te blazen. Staples moet Office Depot nu wel 250 miljoen dollar (220 miljoen euro) betalen, omdat de fusie er niet komt.

 

Eerder was Europa wel akkoord gegaan met de fusie van de twee bedrijven, indien er enkele onderdelen werden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.