Statiegeld op plastic tasjes bij Zeeman | RetailDetail

Statiegeld op plastic tasjes bij Zeeman

Statiegeld op plastic tasjes bij Zeeman

Sinds gisteren rekent Zeeman één euro 'statiegeld' aan voor een plastic draagtas. Wie de tas terugbrengt, krijgt die euro terug.

Inwisselbaar en herbruikbaar

Na succesvolle tests in de regio's Tilburg en Amsterdam gaat de keten van textielsupers Zeeman bij al zijn filialen in Nederland vanaf deze week de plastic wegwerptas vervangen door een herbruikbare statiegeldtas.

 

Klanten van Zeeman die geen eigen tas meebrengen, kunnen voor 1 euro een herbruikbare statiegeldtas in gerecycleerd polyester kopen. Bij inlevering krijgen ze hun statiegeld terug, "ook als de tas vies of stuk is". Aan de tas zit een opbergzakje vast dat in een handtas of jaszak past. Dat maakt de tas compact en geschikt om altijd bij de hand te hebben, aldus de textielketen.

 

'Plastic soep' in de oceanen

Met die maatregel wil Zeeman een bijdrage leveren tot het milieu: "Plastic afval is een groot probleem. In de Grote Oceaan drijft een eiland van plastic, genaamd 'plastic soep', van 34 keer de oppervlakte van Nederland. Vissen en vogels zien kleine stukjes plastic aan voor voedsel, eten deze op en sterven uiteindelijk van de honger. Honderdduizenden per jaar. De politiek roept ons als retailers daarom op om de uitgifte van gratis plastic draagtasjes sterk terug te dringen. Zeeman biedt met de statiegeldtas een passend alternatief", zegt de groep.

 

Elk jaar gaan er volgens Zeeman in Nederland meer dan 1,4 miljard plastic tasjes over de toonbank. Dat komt overeen met 260 plastic draagtasjes per persoon per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.