Steeds meer Antwerpse winkels kiezen voor zondagopening | RetailDetail

Steeds meer Antwerpse winkels kiezen voor zondagopening

Steeds meer Antwerpse winkels kiezen voor zondagopening
Shutterstock

Steeds meer handelaars in Antwerpen kiezen ervoor om hun winkel ook op zondag open te houden. Dat kan sinds de binnenstad in 2014 werd erkend als toeristisch gebied. 

Stijgende lijn

 In Antwerpen wordt sinds september 2014 elke eerste zondag van de maand een koopzondag gehouden, waarbij het merendeel van de winkels in de binnenstad zijn deuren opent. Ook op andere zondagen kan de consument echter bij steeds meer handelaars terecht.

 

Zo zijn op de Meir, de grootste winkelstraat, op zondag kledingketen The Sting, lingeriezaak Hunkemöller en een aantal kleinere boetieks geopend. Volgens Unizo zullen er in de toekomst nog winkels dat voorbeeld volgen, al zijn er ook ketens die vanwege vakbondsgeschillen er niet in slagen om op zondag de deuren te openen.

 

“Niet enkel ketens, maar ook kleinere zaken openen meer en meer op zondag en gaan daarmee in op de vraag van de klant om zeven op zeven te winkelen. In Antwerpen is die zondagtrend nog niet spectaculair, maar we gaan wel in stijgende lijn”, zegt Nico Vockeryck, voorzitter van Unizo Antwerpen-Stad, aan GVA. “Het is voor een werkgever een investering om op zondag te openen, maar door het inzetten van jobstudenten bijvoorbeeld creëer je een gunstige situatie. Studenten zijn ermee gebaat om ook op zondag te kunnen werken.”

 

“Toeristen verwachten het”

De handelaars die hebben besloten om hun winkel ook op zondag open te houden, klinken alvast positief en zijn niet van plan om te veranderen. "In grotere steden in het buitenland zijn winkels zeven op zeven open, toeristen verwachten dat hier ook. Voor ons is zondag een winstgevende dag”, zegt Wouter Cajot van boekenwinkel ’t Stad Leest.

 

Ook bij The Sting, dat in Antwerpen in 2014 als eerste het goede voorbeeld gaf, klinken enkel positieve geluiden. Werken op een zondag en een feestdag lag aan de start gevoelig bij ons personeel, maar ondertussen zijn ze het gewend en zijn er werknemers die zich spontaan opgeven om op zondag te werken vanwege de extra toelage. We hebben ook extra personeel aangeworven, maar toch blijven onze zondagen altijd winstgevend”, zegt Danilo De Jong.

 

De Jong hoopt alvast dat nog meer winkels hun voorbeeld volgen. “We zijn niet meer de enige, maar er mogen zeker nog winkels bijkomen. Vaak krijgen we storemanagers over de vloer die informatie vragen over hoe wij de zondagopeningen aanpakken. Van een aantal ketens op de Meir weet ik dat er concrete interesse is om ook op zondag te openen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.