Steeds meer handel in cadeaubonnen | RetailDetail

Steeds meer handel in cadeaubonnen

Steeds meer handel in cadeaubonnen
De online handel in cadeaubonnen groeit explosief. Alleen al afgelopen jaar kwamen er drie sites bij waar consumenten hun overbodige cadeaubonnen kunnen verkopen of ruilen. De detailhandel is er niet blij mee.

Weg met bonnen!

De sites spelen in op de 30 procent van de consumenten die wel een bon cadeau krijgen, maar deze nooit inwisselen bij een retailer. Dit zorgt voor een enorme winstmarge bij retailers op cadeaubonnen en -kaarten. In totaal zou het gaan om zo'n vijf miljoen euro per jaar aan bonnen die in het niets verdwijnen. Vorig jaar riep de Consumentenbond mensen al op de bonnen op te sturen, zodat de opbrengst aan een goed doel kan worden besteed.

 

Intussen zijn er verschillende plekken op internet waar consumenten met hun bonnen terechtkunnen. Deze worden dan tegen een contante vergoeding van tussen de 50 en 90 procent van de waarde van de bon overgenomen en vervolgens weer met korting aangeboden aan andere consumenten. Winkeliers en uitgevers van bonnen zijn niet blij met deze sites. "De VVV vindt deze ongeautoriseerde doorverkoop door een derde partij onwenselijk en onnodig", zegt een woordvoerder van de VVV tegen de krant.



Een van de nieuwe initiatieven is Tiqq.nl, van ondernemer Roel Koppes. "Vorig jaar zag ik dat de consument veel geld laat liggen door cadeaubonnen niet te gebruiken. In mijn omgeving herkende iedereen dit probleem en dat was de reden dat ik ben gestart met diverse onderzoeken en het opzetten van een eigen bedrijf", stelt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.