Steeds meer handel in cadeaubonnen

Steeds meer handel in cadeaubonnen
De online handel in cadeaubonnen groeit explosief. Alleen al afgelopen jaar kwamen er drie sites bij waar consumenten hun overbodige cadeaubonnen kunnen verkopen of ruilen. De detailhandel is er niet blij mee.

Weg met bonnen!

De sites spelen in op de 30 procent van de consumenten die wel een bon cadeau krijgen, maar deze nooit inwisselen bij een retailer. Dit zorgt voor een enorme winstmarge bij retailers op cadeaubonnen en -kaarten. In totaal zou het gaan om zo'n vijf miljoen euro per jaar aan bonnen die in het niets verdwijnen. Vorig jaar riep de Consumentenbond mensen al op de bonnen op te sturen, zodat de opbrengst aan een goed doel kan worden besteed.

 

Intussen zijn er verschillende plekken op internet waar consumenten met hun bonnen terechtkunnen. Deze worden dan tegen een contante vergoeding van tussen de 50 en 90 procent van de waarde van de bon overgenomen en vervolgens weer met korting aangeboden aan andere consumenten. Winkeliers en uitgevers van bonnen zijn niet blij met deze sites. "De VVV vindt deze ongeautoriseerde doorverkoop door een derde partij onwenselijk en onnodig", zegt een woordvoerder van de VVV tegen de krant.



Een van de nieuwe initiatieven is Tiqq.nl, van ondernemer Roel Koppes. "Vorig jaar zag ik dat de consument veel geld laat liggen door cadeaubonnen niet te gebruiken. In mijn omgeving herkende iedereen dit probleem en dat was de reden dat ik ben gestart met diverse onderzoeken en het opzetten van een eigen bedrijf", stelt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top