Steeds meer handel in cadeaubonnen

Steeds meer handel in cadeaubonnen
De online handel in cadeaubonnen groeit explosief. Alleen al afgelopen jaar kwamen er drie sites bij waar consumenten hun overbodige cadeaubonnen kunnen verkopen of ruilen. De detailhandel is er niet blij mee.

Weg met bonnen!

De sites spelen in op de 30 procent van de consumenten die wel een bon cadeau krijgen, maar deze nooit inwisselen bij een retailer. Dit zorgt voor een enorme winstmarge bij retailers op cadeaubonnen en -kaarten. In totaal zou het gaan om zo'n vijf miljoen euro per jaar aan bonnen die in het niets verdwijnen. Vorig jaar riep de Consumentenbond mensen al op de bonnen op te sturen, zodat de opbrengst aan een goed doel kan worden besteed.

 

Intussen zijn er verschillende plekken op internet waar consumenten met hun bonnen terechtkunnen. Deze worden dan tegen een contante vergoeding van tussen de 50 en 90 procent van de waarde van de bon overgenomen en vervolgens weer met korting aangeboden aan andere consumenten. Winkeliers en uitgevers van bonnen zijn niet blij met deze sites. "De VVV vindt deze ongeautoriseerde doorverkoop door een derde partij onwenselijk en onnodig", zegt een woordvoerder van de VVV tegen de krant.



Een van de nieuwe initiatieven is Tiqq.nl, van ondernemer Roel Koppes. "Vorig jaar zag ik dat de consument veel geld laat liggen door cadeaubonnen niet te gebruiken. In mijn omgeving herkende iedereen dit probleem en dat was de reden dat ik ben gestart met diverse onderzoeken en het opzetten van een eigen bedrijf", stelt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top