Steeds meer non-foodretailers in de rode cijfers

Steeds meer non-foodretailers in de rode cijfers

De afnemende omzetten maken het voor steeds meer retailers lastig om de kosten te dragen. Vooral de kosten van huisvesting en personeel zorgen voor financiële problemen bij een groeiende groep non-foodretailers.

60% zag cashflow kelderen

Uit de jaarlijkse inventarisatie van Alfa Accountants & Adviseurs blijkt dat de jarenlange omzetdalingen ervoor zorgen dat retailers in de non-foodsector steeds meer moeite hebben om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Intussen is 41 procent van de retailers in de rode cijfers terechtgekomen.

 

Het onderzoek van Alfa wijst uit dat non-foodretailers hun omzet in het derde kwartaal van vorig jaar met gemiddeld 5,5 procent hebben zien afnemen. Zestig procent heeft een lagere cashflow dan in 2011 en veertig procent heeft het eigen vermogen zien afnemen. Retailers zoeken volgens het onderzoek hun heil in het verlagen van de verkoopkosten, om zo het hoofd boven water te houden. Vanwege langlopende huurcontracten is het immers lastig iets te doen aan de huisvestingskosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Back to top