Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s | RetailDetail

Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Het aantal kassa’s waar alleen met pinpas betaald kan worden, groeit enorm. Een toenemend aantal winkels en supermarkten voert de ‘alleen pin’-kassa’s in vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen. Ruim een derde van alle Nederlandse supermarkten heeft nu één of meer kassa’s waar alleen kan worden gepind.

Aantal neemt enorm toe

De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) constateerde dat er op dit moment ruim 4.000 ‘alleen pin’-kassa’s staan, verspreid over 1.500 winkels. Een jaar geleden telde de SBEB nog geen 500 winkels met een of meer van dit type kassa’s.

 

Twee derde van de consumenten zei in september dergelijke kassa’s te zijn tegengekomen en dat was nog vóór de landelijke introductie door Albert Heijn. Volgens het Algemeen Dagblad installeert Albert Heijn in steeds meer filialen drie van de tien kassa’s zonder geldlade, met veiligheid als belangrijkste reden.

 

Pinnen levert geld op

Alleen pinnen levert de supermarkten ook geld op, omdat het opmaken van de kassa aanzienlijk minder tijdrovend is. Het AD meldt dat supermarkten jaarlijks tussen de 560 en 970 euro verdienen met ‘alleen pin’-kassa’s.

 

Win-winsituatie

Ook klanten zijn blij met de alleen pin-kassa’s: zij denken dat de kassa’s veiliger zijn voor het winkelpersoneel en vinden het zelf ook prettig vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen.

 

Ook minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten is positief over deze kassa’s en spreekt over een win-winsituatie: “Een geweldige prestatie van de supermarkten. Er is nu minder contant geld in de winkels, en meer veiligheid voor winkelmedewerkers én klanten. En dat alles zonder kostenstijging!”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.