Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Het aantal kassa’s waar alleen met pinpas betaald kan worden, groeit enorm. Een toenemend aantal winkels en supermarkten voert de ‘alleen pin’-kassa’s in vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen. Ruim een derde van alle Nederlandse supermarkten heeft nu één of meer kassa’s waar alleen kan worden gepind.

Aantal neemt enorm toe

De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) constateerde dat er op dit moment ruim 4.000 ‘alleen pin’-kassa’s staan, verspreid over 1.500 winkels. Een jaar geleden telde de SBEB nog geen 500 winkels met een of meer van dit type kassa’s.

 

Twee derde van de consumenten zei in september dergelijke kassa’s te zijn tegengekomen en dat was nog vóór de landelijke introductie door Albert Heijn. Volgens het Algemeen Dagblad installeert Albert Heijn in steeds meer filialen drie van de tien kassa’s zonder geldlade, met veiligheid als belangrijkste reden.

 

Pinnen levert geld op

Alleen pinnen levert de supermarkten ook geld op, omdat het opmaken van de kassa aanzienlijk minder tijdrovend is. Het AD meldt dat supermarkten jaarlijks tussen de 560 en 970 euro verdienen met ‘alleen pin’-kassa’s.

 

Win-winsituatie

Ook klanten zijn blij met de alleen pin-kassa’s: zij denken dat de kassa’s veiliger zijn voor het winkelpersoneel en vinden het zelf ook prettig vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen.

 

Ook minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten is positief over deze kassa’s en spreekt over een win-winsituatie: “Een geweldige prestatie van de supermarkten. Er is nu minder contant geld in de winkels, en meer veiligheid voor winkelmedewerkers én klanten. En dat alles zonder kostenstijging!”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top