Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s | RetailDetail

Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Het aantal kassa’s waar alleen met pinpas betaald kan worden, groeit enorm. Een toenemend aantal winkels en supermarkten voert de ‘alleen pin’-kassa’s in vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen. Ruim een derde van alle Nederlandse supermarkten heeft nu één of meer kassa’s waar alleen kan worden gepind.

Aantal neemt enorm toe

De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) constateerde dat er op dit moment ruim 4.000 ‘alleen pin’-kassa’s staan, verspreid over 1.500 winkels. Een jaar geleden telde de SBEB nog geen 500 winkels met een of meer van dit type kassa’s.

 

Twee derde van de consumenten zei in september dergelijke kassa’s te zijn tegengekomen en dat was nog vóór de landelijke introductie door Albert Heijn. Volgens het Algemeen Dagblad installeert Albert Heijn in steeds meer filialen drie van de tien kassa’s zonder geldlade, met veiligheid als belangrijkste reden.

 

Pinnen levert geld op

Alleen pinnen levert de supermarkten ook geld op, omdat het opmaken van de kassa aanzienlijk minder tijdrovend is. Het AD meldt dat supermarkten jaarlijks tussen de 560 en 970 euro verdienen met ‘alleen pin’-kassa’s.

 

Win-winsituatie

Ook klanten zijn blij met de alleen pin-kassa’s: zij denken dat de kassa’s veiliger zijn voor het winkelpersoneel en vinden het zelf ook prettig vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen.

 

Ook minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten is positief over deze kassa’s en spreekt over een win-winsituatie: “Een geweldige prestatie van de supermarkten. Er is nu minder contant geld in de winkels, en meer veiligheid voor winkelmedewerkers én klanten. En dat alles zonder kostenstijging!”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.