Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Steeds meer winkels introduceren ‘alleen pin’-kassa’s

Het aantal kassa’s waar alleen met pinpas betaald kan worden, groeit enorm. Een toenemend aantal winkels en supermarkten voert de ‘alleen pin’-kassa’s in vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen. Ruim een derde van alle Nederlandse supermarkten heeft nu één of meer kassa’s waar alleen kan worden gepind.

Aantal neemt enorm toe

De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) constateerde dat er op dit moment ruim 4.000 ‘alleen pin’-kassa’s staan, verspreid over 1.500 winkels. Een jaar geleden telde de SBEB nog geen 500 winkels met een of meer van dit type kassa’s.

 

Twee derde van de consumenten zei in september dergelijke kassa’s te zijn tegengekomen en dat was nog vóór de landelijke introductie door Albert Heijn. Volgens het Algemeen Dagblad installeert Albert Heijn in steeds meer filialen drie van de tien kassa’s zonder geldlade, met veiligheid als belangrijkste reden.

 

Pinnen levert geld op

Alleen pinnen levert de supermarkten ook geld op, omdat het opmaken van de kassa aanzienlijk minder tijdrovend is. Het AD meldt dat supermarkten jaarlijks tussen de 560 en 970 euro verdienen met ‘alleen pin’-kassa’s.

 

Win-winsituatie

Ook klanten zijn blij met de alleen pin-kassa’s: zij denken dat de kassa’s veiliger zijn voor het winkelpersoneel en vinden het zelf ook prettig vanwege de veiligheid en het gemak van pinnen.

 

Ook minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten is positief over deze kassa’s en spreekt over een win-winsituatie: “Een geweldige prestatie van de supermarkten. Er is nu minder contant geld in de winkels, en meer veiligheid voor winkelmedewerkers én klanten. En dat alles zonder kostenstijging!”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top