Steeds minder Nederlanders winkelen voor plezier | RetailDetail

Steeds minder Nederlanders winkelen voor plezier

Steeds minder Nederlanders winkelen voor plezier

Steeds minder Nederlandse consumenten gaan shoppen voor plezier: in 2015 zei 55% van de ondervraagden dat ze wel eens gingen funshoppen, dit jaar is dat gezakt naar 49%.

Centrum van grote stad favoriete locatie

Het aandeel dat voor het plezier gaat winkelen is in alle categorieën gedaald, maar de grootste daling was te vinden bij mannen en bij 65-plussers. Respectievelijk 38 en 34% van hen gaat wel eens voor het plezier shoppen. Bij de groep 18-29 jaar is dat wel nog steeds 63%. Onder de mensen die wel eens gaan funshoppen is ook het gemiddelde aantal keren gedaald: de meesten onder hen gaat dat nu één tot drie keer per jaar doen.

 

Voor het eerst peilde GfK in zijn onderzoek ook naar de plek waar de consument het liefst gaat winkelen. Het centrum van een grote stad blijkt daarbij veruit het populairste: 54% geeft daaraan de voorkeur. Op de tweede plaats volgt het centrum van het dorp of de stad waar men zelf woont. Amper 6% kiest dan weer voor een outletcenter als favoriete locatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.