Steeds minder Nederlanders winkelen voor plezier | RetailDetail

Steeds minder Nederlanders winkelen voor plezier

Steeds minder Nederlanders winkelen voor plezier

Steeds minder Nederlandse consumenten gaan shoppen voor plezier: in 2015 zei 55% van de ondervraagden dat ze wel eens gingen funshoppen, dit jaar is dat gezakt naar 49%.

Centrum van grote stad favoriete locatie

Het aandeel dat voor het plezier gaat winkelen is in alle categorieën gedaald, maar de grootste daling was te vinden bij mannen en bij 65-plussers. Respectievelijk 38 en 34% van hen gaat wel eens voor het plezier shoppen. Bij de groep 18-29 jaar is dat wel nog steeds 63%. Onder de mensen die wel eens gaan funshoppen is ook het gemiddelde aantal keren gedaald: de meesten onder hen gaat dat nu één tot drie keer per jaar doen.

 

Voor het eerst peilde GfK in zijn onderzoek ook naar de plek waar de consument het liefst gaat winkelen. Het centrum van een grote stad blijkt daarbij veruit het populairste: 54% geeft daaraan de voorkeur. Op de tweede plaats volgt het centrum van het dorp of de stad waar men zelf woont. Amper 6% kiest dan weer voor een outletcenter als favoriete locatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.