Steeds minder zelfstandige speelgoedwinkels | RetailDetail

Steeds minder zelfstandige speelgoedwinkels

Steeds minder zelfstandige speelgoedwinkels

Op tien jaar tijd is het aantal zelfstandige speelgoedwinkels in Nederland meer dan gehalveerd. In 2003 waren er nog 750 zelfstandige speelgoedwinkels, maar intussen is dat aantal geslonken naar amper 300.

Te veel concurrentie

De daling van het aantal speelgoedwinkels heeft een aantal oorzaken. De eerste voor de hand liggende reden is de economische crisis, maar daarnaast krijgen ze ook nog eens te kampen met de extra concurrentie van online winkels: zo steeg de online omzet van speelgoed in 2013 met 27 procent naar 105 miljoen euro. Het is daarmee het snelst groeiende online segment.

 

Omdat het steeds moeilijker wordt om een speelgoedwinkel open te houden, vinden handelaars die op pensioen gaan nog maar zelden een overnemer. Die factoren samen zorgen er voor dat er in tien jaar tijd ongeveer 450 winkels de deuren sloten.

 

Ook zijn de zelfstandige winkels niet onderscheidend genoeg van de grote ketens. Ze proberen wel anders te zijn, door onder andere houten of educatief speelgoed aan te bieden, maar ze verliezen te vaak de strijd wanneer het aankomt op de prijs. Speelgoedwinkels lijken dan ook hetzelfde lot beschoren te zijn als videotheken, reisbureaus of cd-winkels, die ook vrijwel volledig uit het straatbeeld verdwenen zijn - de grote ketens niet meegerekend natuurlijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.