Stemming Nederlandse consument verbetert niet verder | RetailDetail

Stemming Nederlandse consument verbetert niet verder

Stemming Nederlandse consument verbetert niet verder

Het Nederlandse consumentenvertrouwen stagneerde in juli: over de algemene economische toestand blijven ze positief, maar dat geldt niet voor de persoonlijke financiële toestand. Hun bereidheid tot het doen van grote aankopen blijft dan ook beperkt.

Globale meter op niveau van eind 2007

De globale barometer van het CBS bleef voor juli op -2 staan. Dat betekent dat er nog 2% meer pessimisten dan optimisten zijn, waarmee het consumentenvertrouwen op het peil zit van eind 2007. 

 

De consumenten zijn momenteel iets positiever over de economische ontwikkelingen van de jongste twaalf maanden, maar kijken tegelijk iets minder optimistisch aan tegen de verwachte evolutie voor de komende twaalf maanden. Per saldo zijn er niettemin 11% meer optimisten dan pessimisten, een fractie beter dan de 10% verschil uit juni.

 

Persoonlijke situatie blijft somber

De persoonlijke financiële situatie wordt echter nog steeds minder gunstig ingeschat. Daardoor is de bereidheid voor het doen van grote aankopen nog steeds beperkt. De barometer van de koopbereidheid staat nu al sinds mei op -10, al is dat nog steeds een forse verbetering tegenover de -24 van juli 2013. Nog volgens het CBS besteedden huishoudens besteedden in april 0,1 procent minder aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2013.

 

Het Centraal Bureau van de Statistiek peilt elke maand naar het vertrouwen van de Nederlandse consument en bevraagt daarbij de houding tegenover de economische toestand van de voorbije twaalf maanden en de inschatting van de economische toestand voor de komende twaalf maanden. Hetzelfde gebeurt voor de persoonlijke financiële situatie. Telkens wordt het aantal optimisten vergeleken met het aantal pessimisten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.