Stevige reorganisatie moet Neckermann redden

Stevige reorganisatie moet Neckermann redden

Postorderaar Neckermann schrapt de Nederlandstalige catalogus en gaat stevig reorganiseren. In totaal verdwijnen 150 van de 550 banen bij de vestigingen in Nederland en België. De onderneming zet in op een toekomst als webwinkel.

 

Ontslagen op Amerikaanse leest

Ook het eigen textielaanbod gaat eraan. "We betreuren het dat deze reorganisatie nodig is en dat we medewerkers moeten laten gaan die zich de afgelopen jaren enorm hebben ingezet voor de organisatie", zegt uitvoerend directeur Kurt Staelens. Waar de ontslagen gaan vallen, wordt pas in augustus duidelijk.

 

Volgens de vakbonden laat de directie van Neckermann zijn oren te veel hangen naar de Amerikaanse eigenaar Sun Capital, dat alleen maar geïnteresseerd zou zijn in hoge rendementen op korte termijn. Dat zou ook verklaren waarom er amper geld wordt vrijgemaakt voor het sociale plan. Waar tot nu toe overbodige medewerkers een maandsalaris per gewerkt jaar meekregen als ontslagvergoeding, is er nu alleen nog aanvulling van de ww-uitkering tot honderd procent voor maximaal drie maanden mogelijk.

 

Wehkamp achterna

Neckermann wil nu dezelfde omslag maken die concurrent Wehkamp al enkele jaren geleden heeft gemaakt: van catalogusretailer naar webverkoper. Neckermanns catalogus telt 1100 pagina's met in totaal 80.000 producten en heeft een oplage van 1,3 miljoen. Neckermann is al sinds 1968 actief op de Nederlandse markt.

 

Neckermann heeft vestigingen in de Zeeuwse plaatsen Sint Jansteen en Terneuzen en het Belgische Temse. In Duitsland werd eerder al aangekondigd dat de papieren catalogus wordt gestopt, daar staan 1380 van de 2500 banen op het spel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top