Studenten komen met oplossingen voor lager energieverbruik | RetailDetail

Studenten komen met oplossingen voor lager energieverbruik

Studenten komen met oplossingen voor lager energieverbruik
http://www.shutterstock.com/nl/pic-365270297/

Een aantal studenten Energietechnologie van de campus Thomas More in Geel hebben de afgelopen maanden een studie uitgevoerd bij een aantal handelszaken in de Kempen, om na te gaan hoe ze hun energiegebruik konden verlagen.

 

Energie besparen door deur te sluiten

De studenten hadden eerder al een oproep gedaan naar handelaars om deel te nemen. Uiteindelijk waren er 44 respondenten uit 11 gemeenten, waarvan er 25 werden geselecteerd om deel te nemen aan de studie.

 

Die studie toonde alvast enkele opvallende conclusies. Bij kledingzaken komt bijvoorbeeld 90 procent van de energierekening op het conto van de verlichting, het luchtgordijn en de airco. Kledingwinkels die hun deuren gesloten hielden tijdens de openingsuren konden zo tot 30 procent energie besparen.

 

Bij bakkers en slagers werd er dan weer veel energie verspild door een slechte scheiding tussen gekoelde en verwarmde ruimtes. Sportclubs kunnen op hun beurt flink besparen door spaardouchekoppen te installeren. Kantoren moeten echter proberen om energiezuinige verlichting te installeren. De verlichting is immers goed voor 17 procent van het verbruik en spaarzame lampen kan het verbruik daar met 62 procent terugdringen.

 

De handelaars zijn alvast tevreden over hun deelname aan de studie, die soms verrassende resultaten opleverde. “Wij waren ervan overtuigd dat verwarming de grootste hap uit ons budget nam. De scan van de studenten van Thomas More bewees het tegendeel: elektriciteit, voornamelijk inefficiënte verlichting, blijkt met stip de grootste kost. Dankzij de scan verleggen we nu terecht onze focus voor besparende maatregelen en zullen we eerst de verlichting aanpakken, daarna pas de verwarming”, zeggen de uitbaters van de Fred&Ginger-winkel in Mol aan madeinkempen.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.