Supermarkten verwachten kleine piek in kerstomzet | RetailDetail

Supermarkten verwachten kleine piek in kerstomzet

Supermarkten verwachten kleine piek in kerstomzet

De weekomzet van de Nederlandse supermarkten zal in de laatste twee weken van december uitkomen op 735 miljoen euro. Dit is een stijging van 0,8% ten opzichte van vorig jaar, verwacht GfK.

Traditioneel assortiment

In week 51 en 52 zullen met name traditionele assortimentsgroepen, zoals wild, kerstbrood, ijsdesserts en banket (oliebollen) het goed doen. “Supermarkten brengen een groeiend aanbod semi-kant-en-klare en kant-en-klare wildproducten. Een dergelijk aanbod verlaagt de drempel tot aankoop, want wild blijft voor veel consumenten lastig te bereiden”, vertelt Joop Holla.

 

Afgelopen kerst ging bijna één op de vier huishoudens uit eten. Eén op de zes huishoudens dineerde vorig jaar met kerst bij familie of kennissen. Naar verwachting zal de trend van het buitenshuis eten tijdens de kerstdagen dit jaar doorzetten.

 

Laagdrempelige luxe is trend

”We zien dat het uit eten gaan zowel bij familie als in restaurants weer toeneemt. Het traditionele komt met kerst telkens naar voren”, constateert Holla: “het gourmetten blijft populair. Daarnaast zet de luxetrend door: Lidl besteedt steeds meer aandacht aan luxeproducten en brengt dat assortiment niet alleen rond kerst, maar de hele maand december onder de aandacht”.

 

Ook de belangstelling voor koken lijkt een trend: “Het is ‘in’ om, met wat hulp, zelf luxueus te koken. Daarbij blijven aspecten als verantwoorde voeding belangrijk voor de consument. Groenten krijgen meer aandacht als onderdeel van de maaltijd, dat zal ook met kerst een rol spelen.”

 

Kerstbomen en cadeautjes blijven

Een ruime meerderheid van 61% van de Nederlanders vindt winkelopening op eerste kerstdag een slechte zaak. “Vorig jaar deed nog geen 1% van de huishoudens inkopen op eerste kerstdag. Dit waren voornamelijk eenpersoonshuishoudens”, aldus Holla.

 

73% van de Nederlandse huishoudens zette vorig jaar overigens een kerstboom in huis. Bij 28% was dat een echte kerstboom, bij 47% ging het om een kunstkerstboom (2% van de Nederlandse gezinnen had zowel een echte als een kunstboom in huis).

 

Vorig jaar vierde ook 48% van de huishoudens Sinterklaas met cadeaus. Hier tegenover staat 36% van de huishoudens die Kerstmis met cadeaus heeft gevierd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.