Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp | RetailDetail

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp
Shutterstock

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Gegevens doorverkopen

De berichten komen zogezegd uit naam van ketens als Delhaize, Lidl, Albert Heijn en Carrefour. De link in het bericht leidt naar een website waar de gebruiker een aantal persoonlijke gegevens moet achterlaten. Bovendien wordt het bericht meteen doorgestuurd naar alle contacten van de gebruiker.

 

Dat wil zeggen dat er in tegenstelling tot bij vele andere phishingberichten niet wordt gevraagd naar betaalgegevens of om geld te storten. De cybercriminelen verdienen hun geld met het doorverkopen van de gegevens die ze bemachtigen.

 

Reputatieschade

“In de afgelopen dagen hebben we hier heel wat vragen en opmerkingen over gekregen van klanten”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Sommige mensen vragen zich af of die actie echt is, maar wij hebben er dus niets mee te maken. Onze naam wordt misbruikt. Deze actie levert ons reputatieschade op.”

 

Dat soort phishingberichten zijn niet nieuw en worden meestal via e-mail verstuurd. Voor Delhaize is het de eerste keer dat dit via WhatsApp gebeurt. Dat soort berichten maakt meer slachtoffers, omdat het voor gebruikers moeilijker is om ze te onderscheiden van echte berichten.

 

De supermarktketens werken nu samen met de Computer Crime Unit om na te gaan wie er achter de berichten zit, om ze zo een halt toe te roepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.