Superunie betaalt bepaalde leveranciers sneller | RetailDetail

Superunie betaalt bepaalde leveranciers sneller

Superunie betaalt bepaalde leveranciers sneller

Superunie gaat vanaf 1 oktober bepaalde leveranciers sneller betalen. Daarvoor treedt een nieuw platform in voege, waar leveranciers zelf kunnen bepalen wanneer hun rekeningen betaald moeten worden door Superunie.

Kosten drukken

Zo kunnen ze er voor kiezen om de factuur al binnen een week te laten afrekenen, ongeacht eerdere afspraken met Superunie. Superunie hoopt zo de kosten bij de leveranciers te kunnen drukken en zo de continuïteit te verbeteren.

 

"De financieringskosten voor leveranciers worden hierdoor aanzienlijk lager en de betalingszekerheid is gegarandeerd. Superunie is ervan overtuigd hiermee een ideaal evenwicht te hebben gevonden voor de financiële belangen van onze leveranciers en die van ons als grote inkoopcoöperatie", zegt algemeen directeur van Superunie, Dick Roozen, tegen Distrifood.

 

Supply Chain Finance

Voor het nieuwe systeem rekent Superunie op Supply Chain Finance, een systeem waarbij het bedrijf nauw gaat samenwerken met de leverancier en een grootbank. Om gebruik te maken van het systeem moet de leverancier een vergoeding betalen aan de bank, die aanzienlijk lager is dan de financieringskosten van uitstaande facturen.

 

"Wij zijn één van de financieel meest betrouwbare partijen met een uitzonderlijk hoge kredietwaardigheid en betalingszekerheid. Hierdoor kunnen wij gunstige tarieven verwerven. Wij laten geselecteerde leveranciers, onder duidelijke voorwaarden, hiervan mee profiteren. Na een pilotperiode zal vanaf 1 oktober aanstaande de brede uitrol van start gaan", zegt CFO van Superunie Guus Slik.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.