Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen | RetailDetail

Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen

Tabak moet volledig uit het zicht verdwijnen
Shutterstock

Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn heeft een nieuw voorstel uitgewerkt voor een volledig uitstalverbod voor tabaksproducten. Zo moeten consumenten minder snel verleid worden om tabak of sigaretten te kopen.

Geen automaten

Als het uitstalverbod wordt goedgekeurd, wil dat ook zeggen dat elke vorm van zelfbediening verdwijnt. Zo zullen er geen graaibakken met pakjes sigaretten meer te vinden zijn en verdwijnen ook de automaten in de horeca. Supermarkten moeten vanaf 2020 alle sigaretten uit het zicht plaatsen, bij alle andere verkooppunten moet dat tegen 2022. De enige uitzondering op de nieuwe regels zijn speciaalzaken die uitsluitend rookwaren en rookaccessoires verkopen, maar zelfs daar geldt dat rookwaren niet meer zichtbaar getoond mogen worden.

 

Het voorstel voor het uitstalverbod gaat deze week in consultatie, waarbij de verschillende partijen hun opmerkingen kunnen geven. Die zullen vooral gaan over de uitvoerbaarheid en de technische gevolgen van de regels. Het uitstalverbod op zich kan alvast rekenen op brede steun uit de politiek en van de kiezers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.