Tabakswinkeliers zijn kabinet spuugzat

Tabakswinkeliers zijn kabinet spuugzat

Nederlandse tabakswinkeliers zijn het beleid van de overheid spuugzat. Vooral de steun van het kabinet voor voorstellen vanuit Europa om waarschuwende foto's op sigarettenpakjes te plaatsen, schieten bij de detailhandelaren in het verkeerde keelgat.

'Overheid stimuleert criminaliteit'

De brancheorganisatie van tabaks- en gemakswinkels in Nederland, NSO, schreef hierover een open brief. Daarin klagen ze onder meer dat tabaksverkoop al hard geraakt werd door de btw-verhoging in oktober, gevolgd door de extra accijns per 1 januari. Bovendien volgt er op 1 januari 2014 nog een keer een verhoging van de accijnzen. Door al deze maatregelen dreigen winkels te sluiten en banen verloren te gaan, stelt NSO.

 

"Het doel is, waar wij ook achterstaan, te voorkomen dat jongeren gaan roken. Deze nieuwe voorstellen uit Europa dragen helemaal niet bij aan die gezondheidswinst", stelt voorzitter Jos Zuijdwijk van NSO in de brief.  Hij noemt het onbegrijpelijk dat het kabinet 'klakkeloos' achter de voorstellen gaat staan. "De consequentie van al dit beleid is dat wijken en buurten hun tabakswinkels kwijt raken en de illegale tabaksverkoop gewoon doorgaat."

 

"De overheid stimuleert alleen de criminaliteit door dit soort voorstellen te omarmen", meent hij. Zuijdwijk denkt dat het veel verstandiger is voor alle betrokkenen om zich te richten op de verhoging van de leeftijdsgrens voor tabaksverkoop van zestien naar achttien jaar. "Dat is veel effectiever in de strijd tegen het jeugdroken." NSO vertegenwoordigt ruim achttienhonderd winkels verspreid over heel Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top