Taxfree op Schiphol zelden de goedkoopste | RetailDetail

Taxfree op Schiphol zelden de goedkoopste

Taxfree op Schiphol zelden de goedkoopste

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten die hun aankopen doen in de taxfree winkels op de luchthaven van Schiphol vrijwel altijd een hogere prijs moeten betalen dan bij webshops.

Consumentenbond en Schiphol spreken elkaar tegen

De Consumentenbond vergeleek daarvoor een boel prijzen van producten, die te vinden zijn bij de taxfree winkels, met de prijs waarvoor ze online te vinden zijn. Daaruit bleek dat de prijzen op Schiphol meestal een stuk hoger liggen. "Ondanks de zogenaamde laagsteprijsgaranties van See Buy Fly-winkels", zegt Bart Combée van de Consumentenbond.


Zo kost een fles whisky van het merk Chivas Regal op Schiphol 41 euro, terwijl diezelfde fles online te vinden is voor 28,95 euro. De consument komt dus goedkoper uit als hij niet op Schiphol koopt, terwijl hij daar geen btw moet betalen.


Sinds 1999 kunnen reizigers binnen de EU niet meer taxfree winkelen. Sindsdien besloten alle winkeliers op Schiphol om de prijzen voor EU- en niet-EU-bestemmingen gelijk te trekken. Volgens de Consumentenbond steken ze daarbij heel wat geld in eigen zak.


"De meeste winkels steken het btw-voordeel van See Buy Fly voor vliegreizen buiten de Europese Unie echter in eigen zak. Behalve voor tabak zijn die prijzen gelijk aan wat passagiers binnen de EU betalen. Terwijl daar wel btw moet worden afgedragen."


Bij Schiphol klinkt echter net het omgekeerde verhaal. "De winkeliers geven EU-reizigers hetzelfde btw-voordeel om verwarring aan de kassa te voorkomen. Concessiehouders en luchthaven nemen die kosten samen voor hun rekening", zegt een woordvoerster van de luchthaven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.