Taxfree op Schiphol zelden de goedkoopste | RetailDetail

Taxfree op Schiphol zelden de goedkoopste

Taxfree op Schiphol zelden de goedkoopste

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten die hun aankopen doen in de taxfree winkels op de luchthaven van Schiphol vrijwel altijd een hogere prijs moeten betalen dan bij webshops.

Consumentenbond en Schiphol spreken elkaar tegen

De Consumentenbond vergeleek daarvoor een boel prijzen van producten, die te vinden zijn bij de taxfree winkels, met de prijs waarvoor ze online te vinden zijn. Daaruit bleek dat de prijzen op Schiphol meestal een stuk hoger liggen. "Ondanks de zogenaamde laagsteprijsgaranties van See Buy Fly-winkels", zegt Bart Combée van de Consumentenbond.


Zo kost een fles whisky van het merk Chivas Regal op Schiphol 41 euro, terwijl diezelfde fles online te vinden is voor 28,95 euro. De consument komt dus goedkoper uit als hij niet op Schiphol koopt, terwijl hij daar geen btw moet betalen.


Sinds 1999 kunnen reizigers binnen de EU niet meer taxfree winkelen. Sindsdien besloten alle winkeliers op Schiphol om de prijzen voor EU- en niet-EU-bestemmingen gelijk te trekken. Volgens de Consumentenbond steken ze daarbij heel wat geld in eigen zak.


"De meeste winkels steken het btw-voordeel van See Buy Fly voor vliegreizen buiten de Europese Unie echter in eigen zak. Behalve voor tabak zijn die prijzen gelijk aan wat passagiers binnen de EU betalen. Terwijl daar wel btw moet worden afgedragen."


Bij Schiphol klinkt echter net het omgekeerde verhaal. "De winkeliers geven EU-reizigers hetzelfde btw-voordeel om verwarring aan de kassa te voorkomen. Concessiehouders en luchthaven nemen die kosten samen voor hun rekening", zegt een woordvoerster van de luchthaven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.