Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress | RetailDetail

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress
Doug Stephens, the Retail Prophet

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Klant naadloos bedienen

Het was de sympathieke robot Pepper die het talrijk opgekomen publiek verwelkomde voor de plenaire sessie, na de thematische voorprogramma’s. Even leek het erop dat ook presentator Gino Van Ossel zijn job zou verliezen aan een robot, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Opvallende conclusie: de vier sprekers bleken het in grote lijnen roerend met elkaar eens. Of handel nu online of offline is, b2b, b2c of c2c, uiteindelijk is het commerce en komt het erop aan de klant naadloos te bedienen op zijn wenken.

 

Wijnand Jongen, die de ‘vervlaamste’ editie van zijn boek ‘Het einde van online winkelen’ kwam voorstellen, spreekt dan ook van de ‘onlife’ consument. Cate Trotter van Insider Trends predikt een sterk geloof in technologie om de winkelervaring te verbeteren. Want ‘shopping sucks’ toch veel te vaak, vindt ze. Winkels zullen een keuze moeten maken: ofwel functionele afhaalpunten worden, ofwel voluit gaan voor de beleving van ‘slow shopping’. Eric Croon van Zamro kwam getuigen hoe Amazon ook de b2b-markt komt verstoren, en hoe hij daar met Zamro een antwoord op formuleert.

 

#RDC17 was trending

Top of the bill Doug Stephens tenslotte had ook een nieuw boek in de aanbieding, Re-engineering Retail. Volgens hem beleven we slechts ‘het einde van het begin van e-commerce’. We hebben amper het eerste hoofdstuk uit. De dominantie van Amazon is wel indrukwekkend, maar de ervaring die de e-commercegigant biedt, is dat helemaal niet. We hebben dus nog niets gezien. Fysieke winkelplaatsen zullen niet verdwijnen, maar wel drastisch veranderen. Winkels zijn krachtige media die de consument verrassende ervaringen bieden. “Vergeet omzet per vierkante meter, ga voor beleving per vierkante meter”, aldus de retailprofeet.

 

Voor een impressie van het event kun je de vele foto's en enthousiaste reacties op de sociale media checken: de hashtag #RDC17 was trending topic gisteravond! Hou ook onze Facebookpagina in het oog voor het foto- en videoverslag dat er binnenkort aankomt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.