Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress | RetailDetail

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress
Doug Stephens, the Retail Prophet

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Klant naadloos bedienen

Het was de sympathieke robot Pepper die het talrijk opgekomen publiek verwelkomde voor de plenaire sessie, na de thematische voorprogramma’s. Even leek het erop dat ook presentator Gino Van Ossel zijn job zou verliezen aan een robot, maar zo ver kwam het uiteindelijk niet. Opvallende conclusie: de vier sprekers bleken het in grote lijnen roerend met elkaar eens. Of handel nu online of offline is, b2b, b2c of c2c, uiteindelijk is het commerce en komt het erop aan de klant naadloos te bedienen op zijn wenken.

 

Wijnand Jongen, die de ‘vervlaamste’ editie van zijn boek ‘Het einde van online winkelen’ kwam voorstellen, spreekt dan ook van de ‘onlife’ consument. Cate Trotter van Insider Trends predikt een sterk geloof in technologie om de winkelervaring te verbeteren. Want ‘shopping sucks’ toch veel te vaak, vindt ze. Winkels zullen een keuze moeten maken: ofwel functionele afhaalpunten worden, ofwel voluit gaan voor de beleving van ‘slow shopping’. Eric Croon van Zamro kwam getuigen hoe Amazon ook de b2b-markt komt verstoren, en hoe hij daar met Zamro een antwoord op formuleert.

 

#RDC17 was trending

Top of the bill Doug Stephens tenslotte had ook een nieuw boek in de aanbieding, Re-engineering Retail. Volgens hem beleven we slechts ‘het einde van het begin van e-commerce’. We hebben amper het eerste hoofdstuk uit. De dominantie van Amazon is wel indrukwekkend, maar de ervaring die de e-commercegigant biedt, is dat helemaal niet. We hebben dus nog niets gezien. Fysieke winkelplaatsen zullen niet verdwijnen, maar wel drastisch veranderen. Winkels zijn krachtige media die de consument verrassende ervaringen bieden. “Vergeet omzet per vierkante meter, ga voor beleving per vierkante meter”, aldus de retailprofeet.

 

Voor een impressie van het event kun je de vele foto's en enthousiaste reacties op de sociale media checken: de hashtag #RDC17 was trending topic gisteravond! Hou ook onze Facebookpagina in het oog voor het foto- en videoverslag dat er binnenkort aankomt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.