Telemarketeers te onzorgvuldig met bel-me-niet-meer-lijst

Telemarketeers onzorgvuldig met bel-me-niet-meer-lijst

Telemarketeers onzorgvuldig met bel-me-niet-meer-lijst

Vier op de tien gecontroleerde telemarketingbedrijven bellen toch nog naar consumenten wier telefoonnummer op de fameuze "bel-me-niet-meer"-lijst prijkt. Die bevat intussen al bijna één miljoen nummers.

 

Bijna 1,5 miljoen telefoontjes gecheckt

Sinds 1 juli vorig jaar kan al wie geen telefoontjes wil ontvangen van een telemarketingbedrijf zich registeren op de Bel-me-niet-meer-website. Die bevat intussen al 985.000 telefoonnummers ‑ “een bijzonder groot succes”, aldus minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) ‑ en telemarketingbedrijven zijn verplicht de lijst te gebruiken en na te leven.

 

Tussen 1 oktober 2015 en 29 april 2016 voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie een uitgebreid onderzoek naar 70 ondernemingen die aan telemarketing doen. Alles samen werden daarbij liefst 1.470.368 oproepen gescreend. In de praktijk bleken 28 van de 70 gecontroleerde ondernemingen ‑ dat is liefst 40% ‑ toch nog geregeld mensen op te bellen die zich op de bel-me-niet-meer-lijst hadden ingeschreven.

 

Van “onzorgvuldig” tot “doelbewust”

De meeste inbreuken kwamen gelukkig voort uit onzorgvuldigheid, nuanceert het kabinet meteen. Meestal maakt de onderneming wel gebruik van de bel-me-niet-meer-lijst maar kruist ze die gegevens onvoldoende met haar eigen databestand. In tien gevallen maakten de overtreders echter geen gebruik van de fameuze lijst en zeven keer bleek zelfs sprake van ‘agressieve handelspraktijken’ waarbij doelbewust én herhaaldelijk een niet-gewenste oproep werd geplaatst.

 

“Dit onderzoek toont aan dat een aantal van die bedrijven hardleers is”, zegt minister Peeters. “Overtreders zullen dan ook worden aangepakt. 22 ondernemingen hebben een administratieve boete gekregen, voor één bedrijf hebben we zelfs een procedure opgestart om hun activiteiten te staken.”

 

De minister waarschuwt ook meteen: “We zullen deze controles blijven voeren en zo de consument blijven beschermen tegen bedrijven die het niet al te nauw nemen met de privacyregels en de wensen van de consument.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.