Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Uniek in Europa

Tijdens de reclameblokken enkel advertenties te zien krijgen voor producten die de consument koopt, dat is in een notendop waar ‘smart ads’ voor staan. De voorbije maanden kregen al zo’n 1,3 miljoen Telenet-klanten die naar een SBS-zender keken (Vier, Vijf en Zes) ‘spotjes op maat’ te zien. Na een succesvolle testfase wordt het systeem nu uitgerold.

 

Hoe de zender/adverteerders weten wat de kijker zoal koopt? Op basis van diens kijk- en surfgedrag en tal van andere gegevens die adverteerders toelaten om meer gerichte en relevante boodschappen te sturen. SBS werkt daarvoor samen met dataleverancier Bisnode.

 

Om de kans dat de spot effectief bekeken wordt te vergroten, is niets aan het toeval overgelaten: “Als zo'n spotje doorgespoeld wordt, herprogrammeren we het gewoon en krijg je het tijdens het volgende reclameblok te zien”, zegt accountmanager Katrien Van den Bussche van SBS Belgium in Het Nieuwsblad.

 

Ook concurrent Proximus test momenteel gepersonaliseerde reclameblokken. Net als Medialaan, het moederbedrijf van VTM. Maar de aanpak van SBS en Telenet is uniek in Europa: “Het is de eerste keer dat tv-zenders tijdens het live kijken geadresseerde reclame aanbieden. Voorlopig gaat het om een klein aantal reclameblokken met telkens één gepersonaliseerd item. Maar het aantal blokken zal in de toekomst gestaag toenemen”, zegt Kristof Demasure, woordvoerder van SBS.

 

Op maat van regionale adverteerders

De smart ads, beschikbaar vanaf 20.000 euro, richten zich vooral tot regionale adverteerders in een straal van dertig kilometer rond hun vestiging en worden aangepast aan het profiel van de kijker.

 

RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck spreekt van een “noodzakelijke evolutie”: “De vier grootste wereldspelers ‑ Alibaba, Google, Amazon en Facebook ‑ monitoren je voortdurend, onder meer via je smartphone. Wel, aan die spelers spenderen we binnenkort 40% van ons budget. Als onze lokale zaken die strijd willen aangaan om het geld in eigen land te houden, moeten ze die tactiek ook hanteren.”

 

En de privacy? Nieuwe Telenet-klanten moeten expliciet hun toestemming geven, bestaande klanten wordt duidelijk gewezen op de voorwaarden. Dat is de Privacycommissie met Telenet overeengekomen. “Al hebben de klanten zelf ook de verantwoordelijk om alle richtlijnen goed te lezen”, klinkt het bij beide partijen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.