Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen

Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen

Test-Aankoop ontmaskert 800 valse webshops met Belgische domeinnamen
Shutterstock

Test Aankoop heeft ettelijke honderden valse webshops ontmaskerd die bestaande domeinnamen misbruiken. Alle 800 hebben ze een .be-domeinnaam en verkopen ze (merk)kledij, -schoenen en accessoires aan fikse kortingen.

 

Chinese en Oost-Europese internetcriminelen

Volgens Test-Aankoop kopen Chinese en Oost-Europese internetcriminelen massaal bestaande Belgische domeinnamen op waarvan de registratie is verlopen. Vervolgens koppelen ze er een webshop aan waar ze kledij, schoenen of accessoires tegen wel erg aantrekkelijke prijzen aanbieden. “Hun doel: zoveel mogelijk mensen doen klikken en kopen. Wie bestelt, riskeert echter helemaal niets te ontvangen of erger: een geplunderde bankrekening door phishing-praktijken”, zo waarschuwt de consumentenorganisatie.

 

Gewoon door te googelen vond Test-Aankoop er liefst 800: “Elke shop heeft dezelfde kenmerken: een .be-domeinnaam die weinig met een webshop te maken heeft, nergens contactgegevens over het bedrijf achter de webshop en misbruik van bestaande merknamen en logo’s. Ook geen of erg onduidelijke retourvoorwaarden zijn typisch voor deze malafide webshops.”

 

De FOD Economie en DNS Belgium reageren alvast positief op de vraag van Test-Aankoop om de bewuste websites offline te halen. Ze bevestigden alles in het werk te stellen om deze shops zo snel mogelijk te blokkeren. Test-Aankoop wijst er wel op dat dit maar het “topje van de ijsberg” is: "Volgens webanalisten zijn er wereldwijd 700.000 malafide webshops en gebruiken meer dan 11.000 nepshops de extensie .be”, klinkt het nog.

 

Test-Aankoop vraagt dan ook dat DNS Belgium nog strikter dan nu al het geval is zou controleren of de contactgegevens realistisch zijn en daadwerkelijk bestaan alvorens de domeinnaam effectief te registreren. De Economische Inspectie zou dan weer zelf webshops offline moeten kunnen halen. “Nu moet zij voor gevallen van fraude of oplichting langs het parket passeren, wat veel tijd en mogelijk meer slachtoffers kost”, besluit de consumentenorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.