Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt"

Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt"

De staking in de distributiecentra van PostNL breidt steeds verder uit. Intussen zouden al tweehonderd zelfstandige chauffeurs het werk hebben neergelegd omdat ze het niet eens zijn met de nieuwe tarieven die PostNL wil bieden voor het bezorgen van pakketten. Branchevereniging Thuiswinkel.org is wel opgelucht dat "de schade voorlopig lijkt mee te vallen."

85.000 pakketjes achterstand

Gisteren had PostNL al een achterstand van 50.000 pakketten opgelopen, maar momenteel is die al uitgegroeid tot maar liefst 85.000 onbezorgde pakketten. Het begon allemaal dinsdag, toen de chauffeurs van het distributiecentrum in Amsterdam besloten om het werk neer te leggen. Momenteel wordt er ook al gestaakt in de centra van Utrecht, Wateringen, Katwijk en Zaandam.

 

Het grootste deel van de pakketten moeten bezorgd worden door zelfstandige chauffeurs, die zo'n viervijfde van de PostNL-chauffeurs uitmaken. Zij zijn echter bang dat de nieuwe tarieven die PostNL wil invoeren, zullen leiden tot langere werkdagen en minder inkomsten.


FNV Bondgenoten onderhandelt

Dinsdag ging PostNL al het gesprek aan met een delegatie van de stakers, maar dat draaide toen op niets uit. Vandaag wordt er gesproken met de vakbond FNV Bondgenoten, die zich heeft opgeworpen als onderhandelaar voor de stakende chauffeurs.

 

PostNL doet momenteel beroep op meer eigen personeel om zo veel mogelijk pakketjes te bezorgen, maar als er niet snel een oplossing wordt gevonden zou het aantal onbezorgde bestellingen in de distributiecentra alleen maar zal verder toenemen.

 

'Geen probleem voor meeste pakjes'

(update) Sectorvereniging Thuiswinkel.org ziet voorlopig echter geen reden tot (grote) ongerustheid voor de Nederlandse e-commercesector. De organisatie hoorde van haar leden immers dat veruit de meeste pakketjes wél konden worden afgeleverd, omdat ze met de gewone post meekonden.

 

Het probleem situeert zich immers bij de 'belpakjes', pakketten waarvoor bij levering aangebeld moet worden. En zelfs van die categorie ondervond slechts 4% van de pakketten hinder, ontdekte Thuiswinkel.org. Toch vreest de vereniging dat consumenten hun bestelling gaan uitstellen, waardoor de totale kost toch flink kan oplopen.

 

De organisatie roept PostNL dan ook op om gauw een oplossing voor het conflict te vinden, want "Dit moet natuurlijk niet te lang duren. Consumenten willen graag snel en tijdig bediend worden en webwinkels moeten er op kunnen vertrouwen dat hun bestelde pakketjes op tijd aankomen", aldus directeur Wijnand Jongen.

 

 

(Update door: Maarten Reul)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top