Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt"

Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt"

De staking in de distributiecentra van PostNL breidt steeds verder uit. Intussen zouden al tweehonderd zelfstandige chauffeurs het werk hebben neergelegd omdat ze het niet eens zijn met de nieuwe tarieven die PostNL wil bieden voor het bezorgen van pakketten. Branchevereniging Thuiswinkel.org is wel opgelucht dat "de schade voorlopig lijkt mee te vallen."

85.000 pakketjes achterstand

Gisteren had PostNL al een achterstand van 50.000 pakketten opgelopen, maar momenteel is die al uitgegroeid tot maar liefst 85.000 onbezorgde pakketten. Het begon allemaal dinsdag, toen de chauffeurs van het distributiecentrum in Amsterdam besloten om het werk neer te leggen. Momenteel wordt er ook al gestaakt in de centra van Utrecht, Wateringen, Katwijk en Zaandam.

 

Het grootste deel van de pakketten moeten bezorgd worden door zelfstandige chauffeurs, die zo'n viervijfde van de PostNL-chauffeurs uitmaken. Zij zijn echter bang dat de nieuwe tarieven die PostNL wil invoeren, zullen leiden tot langere werkdagen en minder inkomsten.


FNV Bondgenoten onderhandelt

Dinsdag ging PostNL al het gesprek aan met een delegatie van de stakers, maar dat draaide toen op niets uit. Vandaag wordt er gesproken met de vakbond FNV Bondgenoten, die zich heeft opgeworpen als onderhandelaar voor de stakende chauffeurs.

 

PostNL doet momenteel beroep op meer eigen personeel om zo veel mogelijk pakketjes te bezorgen, maar als er niet snel een oplossing wordt gevonden zou het aantal onbezorgde bestellingen in de distributiecentra alleen maar zal verder toenemen.

 

'Geen probleem voor meeste pakjes'

(update) Sectorvereniging Thuiswinkel.org ziet voorlopig echter geen reden tot (grote) ongerustheid voor de Nederlandse e-commercesector. De organisatie hoorde van haar leden immers dat veruit de meeste pakketjes wél konden worden afgeleverd, omdat ze met de gewone post meekonden.

 

Het probleem situeert zich immers bij de 'belpakjes', pakketten waarvoor bij levering aangebeld moet worden. En zelfs van die categorie ondervond slechts 4% van de pakketten hinder, ontdekte Thuiswinkel.org. Toch vreest de vereniging dat consumenten hun bestelling gaan uitstellen, waardoor de totale kost toch flink kan oplopen.

 

De organisatie roept PostNL dan ook op om gauw een oplossing voor het conflict te vinden, want "Dit moet natuurlijk niet te lang duren. Consumenten willen graag snel en tijdig bediend worden en webwinkels moeten er op kunnen vertrouwen dat hun bestelde pakketjes op tijd aankomen", aldus directeur Wijnand Jongen.

 

 

(Update door: Maarten Reul)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top