Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt" | RetailDetail

Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt"

Thuiswinkel.org: "schade door staking PostNL voorlopig beperkt"

De staking in de distributiecentra van PostNL breidt steeds verder uit. Intussen zouden al tweehonderd zelfstandige chauffeurs het werk hebben neergelegd omdat ze het niet eens zijn met de nieuwe tarieven die PostNL wil bieden voor het bezorgen van pakketten. Branchevereniging Thuiswinkel.org is wel opgelucht dat "de schade voorlopig lijkt mee te vallen."

85.000 pakketjes achterstand

Gisteren had PostNL al een achterstand van 50.000 pakketten opgelopen, maar momenteel is die al uitgegroeid tot maar liefst 85.000 onbezorgde pakketten. Het begon allemaal dinsdag, toen de chauffeurs van het distributiecentrum in Amsterdam besloten om het werk neer te leggen. Momenteel wordt er ook al gestaakt in de centra van Utrecht, Wateringen, Katwijk en Zaandam.

 

Het grootste deel van de pakketten moeten bezorgd worden door zelfstandige chauffeurs, die zo'n viervijfde van de PostNL-chauffeurs uitmaken. Zij zijn echter bang dat de nieuwe tarieven die PostNL wil invoeren, zullen leiden tot langere werkdagen en minder inkomsten.


FNV Bondgenoten onderhandelt

Dinsdag ging PostNL al het gesprek aan met een delegatie van de stakers, maar dat draaide toen op niets uit. Vandaag wordt er gesproken met de vakbond FNV Bondgenoten, die zich heeft opgeworpen als onderhandelaar voor de stakende chauffeurs.

 

PostNL doet momenteel beroep op meer eigen personeel om zo veel mogelijk pakketjes te bezorgen, maar als er niet snel een oplossing wordt gevonden zou het aantal onbezorgde bestellingen in de distributiecentra alleen maar zal verder toenemen.

 

'Geen probleem voor meeste pakjes'

(update) Sectorvereniging Thuiswinkel.org ziet voorlopig echter geen reden tot (grote) ongerustheid voor de Nederlandse e-commercesector. De organisatie hoorde van haar leden immers dat veruit de meeste pakketjes wél konden worden afgeleverd, omdat ze met de gewone post meekonden.

 

Het probleem situeert zich immers bij de 'belpakjes', pakketten waarvoor bij levering aangebeld moet worden. En zelfs van die categorie ondervond slechts 4% van de pakketten hinder, ontdekte Thuiswinkel.org. Toch vreest de vereniging dat consumenten hun bestelling gaan uitstellen, waardoor de totale kost toch flink kan oplopen.

 

De organisatie roept PostNL dan ook op om gauw een oplossing voor het conflict te vinden, want "Dit moet natuurlijk niet te lang duren. Consumenten willen graag snel en tijdig bediend worden en webwinkels moeten er op kunnen vertrouwen dat hun bestelde pakketjes op tijd aankomen", aldus directeur Wijnand Jongen.

 

 

(Update door: Maarten Reul)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.