Traditionele middenstanders worden vervangen

Traditionele middenstanders worden vervangen

Er zijn in België steeds minder traditionele middenstanders, zoals bakkers en beenhouwers, te vinden, maar dat wil niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Hun rol wordt overgenomen door nieuwe zaken en de online handel.

 

Stabiel aantal detailhandels

Tussen 2009 en 2014 daalde bijvoorbeeld het aantal slagerijen met 12 procent of 497 stuks. “Hun aantal zal nog verder dalen”, voorspelt Luc Ardies, directeur retail bij Unizo, in De Standaard. “De buurtsupermarkten nemen die rol over.”

 

Ook andere handelszaken, die nog niet zo lang in het straatbeeld te zien zijn, krijgen het steeds moeilijker. Zo verdwenen er de laatste vijf jaar heel wat computer- en elektrozaken. Toch wil dat niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Volgens cijfers van de FOD Economie schommelt hun aantal de voorbije vijf jaar rond 93.000 en blijft ook het aantal detailhandelaars dat personeel in dienst heeft vrij stabiel.

 

Die traditionele winkels worden dus vervangen door nieuwe soorten winkels. De meest opvallende nieuwkomers op dat vlak zijn wijn- en likeurwinkels, pralinewinkels, breiwinkels en kunstgalerijen. “Vroeger namen kinderen vaak de winkel van hun ouders over. Maar nu zie je vaak mensen die hun persoonlijke passie uitbouwen in een eigen zaak. Vaak zijn het mensen die eerst carrière gemaakt hebben in loondienst”, zegt Ardies.

 

Aantal fysieke winkels gedaald

Het aantal fysieke winkels is wel gedaald, aangezien het aantal online winkels tussen 2009 en 2014 is gestegen van 1.125 naar 3.079, goed voor 3 procent van alle winkels. Luc Ardies verwacht wel dat er nog heel wat winkels zullen verdwijnen de komende jaren. “Er wordt veel geëxperimenteerd in e-commerce. Je hebt natuurlijk de grote spelers, zoals Amazon en Zalando. Maar kleinere spelers hebben het lang niet zo makkelijk. Het is geen geheim dat het rendement niet groot is.”

 

Ardies ziet nog toekomst voor de detailhandelaars, al zullen die zich wel voornamelijk op de lokale markt moeten richten, om zo flexibel in te spelen op de noden van de klant en zo te concurreren met de grote internationale spelers. “Het zijn de winkels in het middensegment die mossel noch vis zijn, die het steeds lastiger krijgen.” Daarbij zal iedereen zich wel moeten schikken naar een toekomst die vooral omnichannel is.