Traditionele middenstanders worden vervangen | RetailDetail

Traditionele middenstanders worden vervangen

Traditionele middenstanders worden vervangen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-251163271/

Er zijn in België steeds minder traditionele middenstanders, zoals bakkers en beenhouwers, te vinden, maar dat wil niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Hun rol wordt overgenomen door nieuwe zaken en de online handel.

 

Stabiel aantal detailhandels

Tussen 2009 en 2014 daalde bijvoorbeeld het aantal slagerijen met 12 procent of 497 stuks. “Hun aantal zal nog verder dalen”, voorspelt Luc Ardies, directeur retail bij Unizo, in De Standaard. “De buurtsupermarkten nemen die rol over.”

 

Ook andere handelszaken, die nog niet zo lang in het straatbeeld te zien zijn, krijgen het steeds moeilijker. Zo verdwenen er de laatste vijf jaar heel wat computer- en elektrozaken. Toch wil dat niet zeggen dat het aantal detailhandels afneemt. Volgens cijfers van de FOD Economie schommelt hun aantal de voorbije vijf jaar rond 93.000 en blijft ook het aantal detailhandelaars dat personeel in dienst heeft vrij stabiel.

 

Die traditionele winkels worden dus vervangen door nieuwe soorten winkels. De meest opvallende nieuwkomers op dat vlak zijn wijn- en likeurwinkels, pralinewinkels, breiwinkels en kunstgalerijen. “Vroeger namen kinderen vaak de winkel van hun ouders over. Maar nu zie je vaak mensen die hun persoonlijke passie uitbouwen in een eigen zaak. Vaak zijn het mensen die eerst carrière gemaakt hebben in loondienst”, zegt Ardies.

 

Aantal fysieke winkels gedaald

Het aantal fysieke winkels is wel gedaald, aangezien het aantal online winkels tussen 2009 en 2014 is gestegen van 1.125 naar 3.079, goed voor 3 procent van alle winkels. Luc Ardies verwacht wel dat er nog heel wat winkels zullen verdwijnen de komende jaren. “Er wordt veel geëxperimenteerd in e-commerce. Je hebt natuurlijk de grote spelers, zoals Amazon en Zalando. Maar kleinere spelers hebben het lang niet zo makkelijk. Het is geen geheim dat het rendement niet groot is.”

 

Ardies ziet nog toekomst voor de detailhandelaars, al zullen die zich wel voornamelijk op de lokale markt moeten richten, om zo flexibel in te spelen op de noden van de klant en zo te concurreren met de grote internationale spelers. “Het zijn de winkels in het middensegment die mossel noch vis zijn, die het steeds lastiger krijgen.” Daarbij zal iedereen zich wel moeten schikken naar een toekomst die vooral omnichannel is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.