Troonwissel moet winkelomzet opleveren

Troonwissel moet winkelomzet opleveren

De Nederlandse detailhandel wil optimaal profiteren van de overdracht van de troon van koningin Beatrix aan Willem-Alexander. Winkelketens en producenten zijn bezig met de ontwikkeling van speciale producten die in de periode tot 30 april in de schappen moeten komen te liggen.

Iedereen op de Oranje-kar

Verschillende winkelketens zijn van plan speciale oranjesouvenirs te gaan verkopen. De plannen hiervoor lagen vaak al enige tijd op de plank, aangezien de aankondiging van de troonsafstand maandagavond niet onverwacht kwam. Al op dinsdag speelden onder meer supermarktketen Jumbo en warenhuisketen Hema al in op de troonwisseling met speciale advertenties.

 

Duidelijk is inmiddels dat drankfabrikant Koninklijke De Kuyper in Schiedam met een speciale editie van de Oranjebitter gaat komen. Ook zal Koninklijke De Ruijter met een speciaal bewaarblik komen voor de eigen hagel. In 1980 bracht het bedrijf al oranjehagel op de markt, maar nu is het nog even afwachten wat de onderneming gaat ontwikkelen. Hema denk aan oranje tompouces, die ook bij voetbalkampioenschappen populair zijn. FrieslandCampina komt dan weer met Oranjevla en een speciaal Mona-toetje.

 

Naar verwachting zullen veel meer winkelketens producten laten ontwikkelen met portretten van de oranjes erop. De Britse detailhandel hield vorig jaar een omzetpiek over aan het huwelijk van kroonprins William met zijn Kate. Ook daar sprongen retailers op grote schaal in op het koninklijke feestje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top