TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland gaat afnemers verbieden om nog kortingen te geven op hun reizen. Veel websites bieden aan klanten kortingen aan, waarbij ze in feite hun eigen marge verkleinen ten voordele van de klant. TUI Nederland wil die praktijk nu een halt toeroepen.

"Een doorn in het oog"

Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog", zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. "Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit."

 

Volgens van der Heijden is TUI niet de enige operator die zich stoort aan de kortingen, maar kunnen niet alle reisorganisaties het zich permitteren om ze te verbieden. Het verbod zou TUI volgens hem miljoenen euro aan omzet kunnen kosten.

 

Tjingo.nl

Enkele jaren geleden probeerde TUI Nederland ook al te verbieden dat hun reizen met korting werden verkocht op Tjingo.nl, met succes trouwens. De rechter oordeelde toen dat TUI Nederland zelf mag bepalen waar hun reizen verkocht mogen worden.

 

Begin vorig jaar stelde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (nu Autoriteit Consument en Markt) paal en perk aan de verboden op kortingen, maar toch denkt van der Heijden dat hij juridisch sterk staat in deze zaak. "De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding."

 

Met een omzet van 100 miljoen euro is TUI Nederland de vierde grootste online reizenverkoper in Nederland. Het is de eigenaar van onder andere Arke, Holland International en Kras.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top