TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland gaat afnemers verbieden om nog kortingen te geven op hun reizen. Veel websites bieden aan klanten kortingen aan, waarbij ze in feite hun eigen marge verkleinen ten voordele van de klant. TUI Nederland wil die praktijk nu een halt toeroepen.

"Een doorn in het oog"

Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog", zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. "Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit."

 

Volgens van der Heijden is TUI niet de enige operator die zich stoort aan de kortingen, maar kunnen niet alle reisorganisaties het zich permitteren om ze te verbieden. Het verbod zou TUI volgens hem miljoenen euro aan omzet kunnen kosten.

 

Tjingo.nl

Enkele jaren geleden probeerde TUI Nederland ook al te verbieden dat hun reizen met korting werden verkocht op Tjingo.nl, met succes trouwens. De rechter oordeelde toen dat TUI Nederland zelf mag bepalen waar hun reizen verkocht mogen worden.

 

Begin vorig jaar stelde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (nu Autoriteit Consument en Markt) paal en perk aan de verboden op kortingen, maar toch denkt van der Heijden dat hij juridisch sterk staat in deze zaak. "De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding."

 

Met een omzet van 100 miljoen euro is TUI Nederland de vierde grootste online reizenverkoper in Nederland. Het is de eigenaar van onder andere Arke, Holland International en Kras.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top