TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers | RetailDetail

TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland gaat afnemers verbieden om nog kortingen te geven op hun reizen. Veel websites bieden aan klanten kortingen aan, waarbij ze in feite hun eigen marge verkleinen ten voordele van de klant. TUI Nederland wil die praktijk nu een halt toeroepen.

"Een doorn in het oog"

Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog", zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. "Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit."

 

Volgens van der Heijden is TUI niet de enige operator die zich stoort aan de kortingen, maar kunnen niet alle reisorganisaties het zich permitteren om ze te verbieden. Het verbod zou TUI volgens hem miljoenen euro aan omzet kunnen kosten.

 

Tjingo.nl

Enkele jaren geleden probeerde TUI Nederland ook al te verbieden dat hun reizen met korting werden verkocht op Tjingo.nl, met succes trouwens. De rechter oordeelde toen dat TUI Nederland zelf mag bepalen waar hun reizen verkocht mogen worden.

 

Begin vorig jaar stelde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (nu Autoriteit Consument en Markt) paal en perk aan de verboden op kortingen, maar toch denkt van der Heijden dat hij juridisch sterk staat in deze zaak. "De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding."

 

Met een omzet van 100 miljoen euro is TUI Nederland de vierde grootste online reizenverkoper in Nederland. Het is de eigenaar van onder andere Arke, Holland International en Kras.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.