TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland verbiedt kortingen bij afnemers

TUI Nederland gaat afnemers verbieden om nog kortingen te geven op hun reizen. Veel websites bieden aan klanten kortingen aan, waarbij ze in feite hun eigen marge verkleinen ten voordele van de klant. TUI Nederland wil die praktijk nu een halt toeroepen.

"Een doorn in het oog"

Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog", zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. "Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit."

 

Volgens van der Heijden is TUI niet de enige operator die zich stoort aan de kortingen, maar kunnen niet alle reisorganisaties het zich permitteren om ze te verbieden. Het verbod zou TUI volgens hem miljoenen euro aan omzet kunnen kosten.

 

Tjingo.nl

Enkele jaren geleden probeerde TUI Nederland ook al te verbieden dat hun reizen met korting werden verkocht op Tjingo.nl, met succes trouwens. De rechter oordeelde toen dat TUI Nederland zelf mag bepalen waar hun reizen verkocht mogen worden.

 

Begin vorig jaar stelde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (nu Autoriteit Consument en Markt) paal en perk aan de verboden op kortingen, maar toch denkt van der Heijden dat hij juridisch sterk staat in deze zaak. "De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding."

 

Met een omzet van 100 miljoen euro is TUI Nederland de vierde grootste online reizenverkoper in Nederland. Het is de eigenaar van onder andere Arke, Holland International en Kras.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top