Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

Tv-zender Vijf krijgt boete voor publireportage Albert Heijn

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft televisiezender Vijf een boete van 3.000 euro opgelegd omdat de zender het Mediadecreet heeft geschonden. Alles draait rond een publireportage van supermarktketen Albert Heijn.

“Geen informatieve inhoud”

Het Mediadecreet bepaalt dat het aandeel van reclamespots en telewinkelspots per klokuur hooguit 20% mag bedragen. Publireportages vallen niet onder die 20%-regel, maar dan moet het accent in de publireportage liggen op redactionele en informatieve inhoud, bijvoorbeeld info over producten of over hoe men met bepaalde ingrediënten bepaalde gerechten kan maken.

 

In de publireportage over Albert Heijn ontbreekt de informatieve inhoud echter volledig, zegt de VRM na onderzoek van de beelden. Volgens de mediaregulator worden in de desbetreffende uitzending in hoofdzaak sfeerbeelden geschetst. Daarom beschouwt de VRM de bewuste publireportage als een reclamespot, en die valt dus onder de fameuze 20%-regel.

 

De VRM stelt vast dat Vijf op deze wijze 13 minuten en 55 seconden aan reclame besteedt tussen 19 uur en 20 uur, waardoor het maximaal toegelaten percentage zendtijd van 20% voor reclame- en telewinkelspots ruimschoots werd overschreden.” En dat komt de zender op een boete van 3.000 euro te staan.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.