Twee dagen gratis parkeren tijdens solden in Brussel | RetailDetail

Twee dagen gratis parkeren tijdens solden in Brussel

Twee dagen gratis parkeren tijdens solden in Brussel

Wie op 3 of 7 januari op koopjesjacht wil naar Brussel, hoeft die dag geen geld in de openbare parkeermeters te stoppen: een cadeautje van het Brusselse stadsbestuur om mensen aan te moedigen met de auto in de hoofdstad te komen shoppen.

Op openbare parkeerplaatsen binnen Vijfhoek

Op dinsdag 3 januari ‑ de eerste dag van de winterkoopjes ‑ en op 7 januari ‑ de eerste zaterdag van de solden ‑ kunnen koopjesjagers gratis parkeren op alle openbare parkeerplaatsen binnen de Brusselse Vijfhoek. Op 3 januari worden ook straatanimatie en optredens georganiseerd. "Dankzij deze uitzonderlijke maatregel zullen klanten naar de winkels in het centrum van de stad kunnen komen zonder tijdsdruk, en zonder dat ze eraan moeten denken om hun auto te verplaatsen", zegt Marion Lemesre (MR), de Brusselse schepen van Economie.

 

Niet alle reacties zijn echter positief: heel wat Brusselaars vrezen dat de actie verkeerschaos gaat veroorzaken en dus mogelijk zelfs "antireclame dreigt te worden: mensen die zich hopeloos vastrijden, komen wellicht niet meer terug." De eerste suggesties lieten dan ook niet lang op zich wachten: de bestaande actie vervangen door of aanvullen met "het gratis maken van de bestaande randparkings en het uitdelen van gratis MIVB-tickets", bijvoorbeeld. De stad Brussel reageerde alvast door te wijzen op het goedkope shoppingbiljet van de NMBS.

 

Tegelijk is beslist dat de winkels in het stadscentrum open mogen zijn op zondag 8 januari. “Normaal gezien zijn de winkels in Brussel elke eerste zondag van de maand open, in het kader van de campagne 'I shop on first Sundays'. Omdat die nu net op 1 januari valt, heb ik samen met de handelaars beslist om de zondagsopening uitzonderlijk te verschuiven”, aldus nog de schepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.