Twee op drie Europeanen kochten voorbije jaar online

Twee op drie Europeanen kochten voorbije jaar online

Twee op drie Europeanen kochten voorbije jaar online
Evolutie aantal internetgebruikers per leeftijdscategorie (%)

Kocht in 2007 één Europeaan op twee wel eens iets via het internet, dan is dat aantal intussen al opgelopen tot 66%, twee op drie dus. De Belgen zitten een ietsje boven dat Europese gemiddelde, de Nederlanders een heel eind.

Sterkste groei bij 16- tot 24-jarigen

Opvallend: de groep van 25- tot 54-jarigen, jarenlang de meest fervente internetkopers, voelt stilaan de hete adem van de leeftijdscategorie 16-24 jaar in de nek. Dat blijkt uit de recentste cijfers van Eurostat, het Europees statistisch bureau. Sinds 2007 steeg het aantal internetkopers in de jongste categorie met bijna de helft tot 68% van alle internetgebruikers. Ter vergelijking: in de categorie 25-54 shopt 69% van alle internauten online.

 

Kleding en sportkledij blijven de populairste producten: liefst 61% van de e-shoppers kocht er het voorbije jaar. Dan volgen reizen en vakantieverblijven (met 52%). De jongeren leven zich vooral uit met kleding (69%), terwijl de ouderen (55-74 jaar) vooral reizen en vakanties kopen. De 25- tot 54-jarigen blijken vooral huishoudspullen online te kopen. Qua budget bevinden de meeste aankopen zich in de prijsvork 100 tot 499 euro.

 

Zoomen we even in op het landenklassement, dan valt op hoe groot het verschil nog altijd is tussen de primussen en de hekkensluiters in Europa. In het Verenigd Koninkrijk kocht liefst 87% van alle internetgebruikers het voorbije jaar online, gevolgd door Denemarken (84%) en Duitsland (82%). Helemaal onderaan bengelen Roemenië (met amper 18%), Bulgarije (27%) en Cyprus (38%). In België shopt 66% van de internauten online, in Nederland is dat 79%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.