Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl

Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl
Het is nog onzeker hoeveel partijen gaan meedoen in de race om Wehkamp.nl. Ook bestaat er in de markt grote twijfel over de overnamesom, die voor de eigenaren tussen de 600 en 700 miljoen euro zou moeten bedragen.

Gedoemd om te mislukken?

Een groot aantal partijen heeft het informatiememorandum opgevraagd, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk met een bod komen. Onder de belangstellenden zijn private-equityhuizen als Carlyle, CVC en PAI, maar ook foodretailer Ahold en branchegenoten als C&A, Blokker, Bol.com en Hema. Die laatste partijen zijn mogelijk vooral geïnteresseerd in de informatie in het memorandum en minder in het doen van een bod, denkt Het Financieele Dagblad.

 

Volgens de bronnen van de krant is de gevraagde prijs aan de hoge kant, omdat een deel van de winstgevendheid van het bedrijf te danken is aan de kredietdochter van RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl. Traditioneel wordt bij overnames van retailbedrijven meer keren de winst betaald, dan bij het overnemen van leningen. Hier en daar wordt zelfs gevreesd dat de verkoop van Wehkamp eenzelfde sof wordt als de pogingen van Lion Capital vorig jaar om Hema te verkopen.

Ahold intrigerendste aanbidder

Ahold blijft de meest intrigerende kandidaat voor de overname. Volgens verschillende analisten past Wehkamp.nl perfect in het portfolio van Ahold, dat bovendien kapitaal heeft om te investeren. Daarmee zou het probleem van de beperkte groei in Nederland en de beperkte rol in de verkoop van non-food zijn opgelost.

 

Daarnaast zouden de internetsupermarkt van Ahold en de postorderactiviteiten van Wehkamp synergie moeten opleveren. Ook het netwerk van afhaalpunten dat Ahold aan het opzetten is, zou tevens door Wehkamp kunnen worden gebruikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top