Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl

Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl
Het is nog onzeker hoeveel partijen gaan meedoen in de race om Wehkamp.nl. Ook bestaat er in de markt grote twijfel over de overnamesom, die voor de eigenaren tussen de 600 en 700 miljoen euro zou moeten bedragen.

Gedoemd om te mislukken?

Een groot aantal partijen heeft het informatiememorandum opgevraagd, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk met een bod komen. Onder de belangstellenden zijn private-equityhuizen als Carlyle, CVC en PAI, maar ook foodretailer Ahold en branchegenoten als C&A, Blokker, Bol.com en Hema. Die laatste partijen zijn mogelijk vooral geïnteresseerd in de informatie in het memorandum en minder in het doen van een bod, denkt Het Financieele Dagblad.

 

Volgens de bronnen van de krant is de gevraagde prijs aan de hoge kant, omdat een deel van de winstgevendheid van het bedrijf te danken is aan de kredietdochter van RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl. Traditioneel wordt bij overnames van retailbedrijven meer keren de winst betaald, dan bij het overnemen van leningen. Hier en daar wordt zelfs gevreesd dat de verkoop van Wehkamp eenzelfde sof wordt als de pogingen van Lion Capital vorig jaar om Hema te verkopen.

Ahold intrigerendste aanbidder

Ahold blijft de meest intrigerende kandidaat voor de overname. Volgens verschillende analisten past Wehkamp.nl perfect in het portfolio van Ahold, dat bovendien kapitaal heeft om te investeren. Daarmee zou het probleem van de beperkte groei in Nederland en de beperkte rol in de verkoop van non-food zijn opgelost.

 

Daarnaast zouden de internetsupermarkt van Ahold en de postorderactiviteiten van Wehkamp synergie moeten opleveren. Ook het netwerk van afhaalpunten dat Ahold aan het opzetten is, zou tevens door Wehkamp kunnen worden gebruikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top