Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl | RetailDetail

Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl

Twijfel over vraagprijs voor Wehkamp.nl
Het is nog onzeker hoeveel partijen gaan meedoen in de race om Wehkamp.nl. Ook bestaat er in de markt grote twijfel over de overnamesom, die voor de eigenaren tussen de 600 en 700 miljoen euro zou moeten bedragen.

Gedoemd om te mislukken?

Een groot aantal partijen heeft het informatiememorandum opgevraagd, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk met een bod komen. Onder de belangstellenden zijn private-equityhuizen als Carlyle, CVC en PAI, maar ook foodretailer Ahold en branchegenoten als C&A, Blokker, Bol.com en Hema. Die laatste partijen zijn mogelijk vooral geïnteresseerd in de informatie in het memorandum en minder in het doen van een bod, denkt Het Financieele Dagblad.

 

Volgens de bronnen van de krant is de gevraagde prijs aan de hoge kant, omdat een deel van de winstgevendheid van het bedrijf te danken is aan de kredietdochter van RFS Holding, het bedrijf achter Wehkamp.nl. Traditioneel wordt bij overnames van retailbedrijven meer keren de winst betaald, dan bij het overnemen van leningen. Hier en daar wordt zelfs gevreesd dat de verkoop van Wehkamp eenzelfde sof wordt als de pogingen van Lion Capital vorig jaar om Hema te verkopen.

Ahold intrigerendste aanbidder

Ahold blijft de meest intrigerende kandidaat voor de overname. Volgens verschillende analisten past Wehkamp.nl perfect in het portfolio van Ahold, dat bovendien kapitaal heeft om te investeren. Daarmee zou het probleem van de beperkte groei in Nederland en de beperkte rol in de verkoop van non-food zijn opgelost.

 

Daarnaast zouden de internetsupermarkt van Ahold en de postorderactiviteiten van Wehkamp synergie moeten opleveren. Ook het netwerk van afhaalpunten dat Ahold aan het opzetten is, zou tevens door Wehkamp kunnen worden gebruikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.