Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken | RetailDetail

Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken

Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken

De Brits-Nederlandse multinational Unilever heeft vorig jaar minder producten verkocht dan de analisten hadden verwacht. Vooral het vierde kwartaal was een tegenvaller, maar de winst ging wel mooi vooruit.

48,4 miljard euro omzet

Op vergelijkbare basis, dus exclusief wisselkoersen en verkochte bedrijfsonderdelen, zag Unilever zijn verkoop in 2014 met 2,9% stijgen (1% volumegroei en 1,9% door prijsstijgingen). Daarmee bleef het concern echter wel onder de lat die de analisten op 3,1% hadden gelegd. Door de relatief dure euro bleek de jaaromzet na omrekening van de opbrengsten in vreemde valuta af te klokken op 48,4 miljard euro, dat is 2,7% minder goed dan in 2013.

 

Vooral het vierde kwartaal viel tegen: met een stijging van 2,1% bleef dat een half procentpunt onder de analistenverwachting (2,6%). De stijging is bovendien volledig toe te schrijven aan hogere prijzen (+2,5%), want in volume was er een daling met 0,4%.

 

Unilever zag de omzetgroei in opkomende markten vorig jaar afzwakken naar 5,7% en de opbrengsten in Europa en Noord-Amerika dalen met 0,8%. Het bedrijf groeit nog wel in drie van de vier divisies: Personal Care (shampoo, deodorant, doucheproducten), Refreshment (ijs en dranken) en Home Care (verzorging, wasmiddelen, zeep). Bij Foods (sauzen, boter, margarines) daalde de omzet iets, onder meer door de lagere vraag naar margarine.

 

2015 belooft niet veel beterschap

Ondanks die tegenvallende verkoop viel de nettowinst toch flink hoger uit dan verwacht "dankzij een goede beheersing van de kosten". Unilever boekte in 2014 een winst van 5,5 miljard euro, een half miljard meer dan waar de analisten op hadden gerekend en 5% beter dan in 2013.

 

Topman Paul Polman verwacht echter niet meteen dat de resultaten in het lopende jaar veel beter zullen worden. Zeker in de eerste maanden van 2015 gaat de Unilever-CEO nog steeds uit van "zwakke resultaten".

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.