Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam
Shutterstock

Wat al een tijdje in de lucht hing, is nu officieel bevestigd: Unilever vestigt zijn hoofdkantoor in Rotterdam. De raad van bestuur van de voedings- en wasmiddelenreus heeft na bijna een jaar de knoop doorgehakt.

 

Troostprijs voor Londen

Het moederbedrijf van merken als Axe, Knorr en Dove heeft tot nog toe twee hoofdkantoren: eentje in Londen en eentje in Rotterdam. Dat is nog een overblijfsel van de fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers in 1930. Nu kiest Unilever voor één hoofdkantoor, en dat komt in Rotterdam.

 

Die beslissing moet het concern beter beschermen tegen vijandige overnames. Vorig jaar moest Unilever zich nog verweren tegen een vijandige overname door branchegenoot Kraft Heinz. De keuze voor Nederland is mee ingegeven doordat Nederland meer regels heeft die een bedrijf kunnen helpen zich te beschermen tegen een ongewilde overname.

 

Londen mag wel de divisie-hoofdkantoren behouden voor de ‘Beauty & Personal Care Division’ en de ‘Home Care Division’. Daarmee blijft een budget van ruim 1,2 miljard euro in het Verenigd Koninkrijk, benadrukt Unilever. Het hoofdkantoor van de voedingsdivisie zat al in Rotterdam en blijft daar ook.

 

Eén NV naar Nederlands recht

Tegelijk vereenvoudigt Unilever ook zijn wettelijke bedrijfsstructuur. Nu bestond het concern uit een NV naar Nederlands recht en een PLC naar Brits recht. "The Unilever of the Future" zal een naamloze vennootschap naar Nederlands recht worden. “Dit weerspiegelt het feit dat de aandelen van de NV ongeveer 55% uitmaken van het gecombineerde kapitaal van de groep en derhalve met een grotere liquiditeit verhandelbaar zijn dan die van de PLC”, klinkt het in het persbericht.

 

Aan de beursnotering(en) wijzigt er niets: Unilever blijft noteren in Londen, Amsterdam en New York. En ook voor de meeste werknemers zou er weinig tot niets veranderen. Unilever telt momenteel 7.300 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk en 3.100 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.