Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam

Unilever kiest voor Rotterdam
Shutterstock

Wat al een tijdje in de lucht hing, is nu officieel bevestigd: Unilever vestigt zijn hoofdkantoor in Rotterdam. De raad van bestuur van de voedings- en wasmiddelenreus heeft na bijna een jaar de knoop doorgehakt.

 

Troostprijs voor Londen

Het moederbedrijf van merken als Axe, Knorr en Dove heeft tot nog toe twee hoofdkantoren: eentje in Londen en eentje in Rotterdam. Dat is nog een overblijfsel van de fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers in 1930. Nu kiest Unilever voor één hoofdkantoor, en dat komt in Rotterdam.

 

Die beslissing moet het concern beter beschermen tegen vijandige overnames. Vorig jaar moest Unilever zich nog verweren tegen een vijandige overname door branchegenoot Kraft Heinz. De keuze voor Nederland is mee ingegeven doordat Nederland meer regels heeft die een bedrijf kunnen helpen zich te beschermen tegen een ongewilde overname.

 

Londen mag wel de divisie-hoofdkantoren behouden voor de ‘Beauty & Personal Care Division’ en de ‘Home Care Division’. Daarmee blijft een budget van ruim 1,2 miljard euro in het Verenigd Koninkrijk, benadrukt Unilever. Het hoofdkantoor van de voedingsdivisie zat al in Rotterdam en blijft daar ook.

 

Eén NV naar Nederlands recht

Tegelijk vereenvoudigt Unilever ook zijn wettelijke bedrijfsstructuur. Nu bestond het concern uit een NV naar Nederlands recht en een PLC naar Brits recht. "The Unilever of the Future" zal een naamloze vennootschap naar Nederlands recht worden. “Dit weerspiegelt het feit dat de aandelen van de NV ongeveer 55% uitmaken van het gecombineerde kapitaal van de groep en derhalve met een grotere liquiditeit verhandelbaar zijn dan die van de PLC”, klinkt het in het persbericht.

 

Aan de beursnotering(en) wijzigt er niets: Unilever blijft noteren in Londen, Amsterdam en New York. En ook voor de meeste werknemers zou er weinig tot niets veranderen. Unilever telt momenteel 7.300 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk en 3.100 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.