Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever moet het meer dan ooit hebben van prijsstijgingen

Unilever heeft een zwaar vierde kwartaal achter de rug, waarin de resultaten onder de verwachtingen van de markt bleven. De onderliggende groei is vooral te danken aan prijsstijgingen, want de afzetvolumes vertonen een dalende trend.

Lastig vierde kwartaal

Unilever zag zijn omzet in het vierde kwartaal afklokken op 13 miljard euro, minder dan de 13,166 miljard euro waar analisten op hadden gerekend. Ook de onderliggende groei kwam lager uit dan verwacht: +2,2% in plaats van de verhoopte +2,8%. Daarvoor moest Unilever de prijzen met 2,6% verhogen, want de afzetvolumes daalden met 0,4%. Dat blijkt uit cijfers die de groep vanochtend bekendmaakte.

 

Daarmee doet het Brits-Nederlandse concern boven merken als Dove, Rexona, Cif en Knorr slechter dan in het derde kwartaal, toen het in “uitdagende marktomstandigheden” operationeel een omzetgroei optekende van 3,2% (0,3 procentpunt meer dan de consensus). Vooral de afdeling Refreshments, onder meer bekend van de Magnum-ijsjes, zag in het vierde kwartaal de afzetvolumes smelten met liefst 3,2%.

 

“We hebben opnieuw een goede prestatie geleverd, ondanks stevige economische problemen, vooral in India en Brazilië, onze twee grootste markten”, zegt topman Paul Polman in een toelichting. Toch krijgt het concern ook in Europa flink tegenwind: de afzetvolumes daalden bij ons liefst 2,5%, terwijl de prijsstijging weinig tot niets kon goedmaken.

 

Jaaromzet 1% lager

In heel 2016 behaalde Unilever een omzet van 52,7 miljard euro, één procent minder dan het jaar voordien. Het operationeel resultaat groeide met 3,8% tot 7,8 miljard euro: daarmee groeide Unilever naar eigen zeggen harder dan de markt. Het gros van die groei is het gevolg van prijsstijgingen (+2,8%). De nettowinst klokte over het hele jaar af op 5,5 miljard euro, een stijging van 5,5%.

 

"De moeilijke marktomstandigheden die het einde van het jaar bijzonder moeilijk maakten, zullen vermoedelijk aanhouden in de eerste helft van 2017. Tegen deze achtergrond verwachten we een langzame start met een groei die aantrekt gedurende het jaar", aldus nog Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.