Vakcentrum wijst politiek op het belang van ondernemers

Vakcentrum wijst politiek op het belang van ondernemers

Niet alleen voor de politieke partijen, ook voor het Vakcentrum Levensmiddelen is het campagnetijd. Met ruim twee weken te gaan voor de verkiezingen roept de belangenbehartiger voor zelfstandig ondernemers politiek Den Haag op om hardwerkende ondernemers te ontzien en de koopkracht van burgers te beschermen.

Teveel ambtenaren en dure adviseurs

Het Vakcentrum verklaart zich volledig solidair met de boodschap van MKB Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel, die in een open brief aan alle lijsttrekkers de politici oproept om op te houden met lastenverzwaringen voor ondernemers en burgers. In plaats daarvan moet de overheid het lef hebben om in eigen vlees te snijden, vindt hij.

 

Waar de koopkracht van consumenten dreigt te worden uitgehold, en de veerkracht van ondernemers tot het uiterste wordt getest, baadt de overheid volgens de MKB-voorzitter in weelde. "Er zijn nog steeds veel te veel ambtenaren en desondanks is er ook nog steeds een leger van duurbetaalde adviseurs in de weer. Allemaal van ons belastinggeld", aldus Biesheuvel in zijn brief die ook op de website van het Vakcentrum is te lezen.

 

Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraaten is blij met deze publieke oproep: "Duurzame groei is mogelijk door ondernemersschap. Dat zien we duidelijk bij onze eigen achterban. Laten we de komende weken dit signaal ook duidelijk tussen de oren van de politiek krijgen", aldus Hoogstraaten, die net zoals Biesheuvel vindt dat er behoefte is aan duidelijkheid, nu de economie onzeker blijft. De leden van MKB Nederland voelen de veranderingen in consumentenvertrouwen meteen in hun omzet, waarschuwt hij.

 

Minder regels, minder kosten

De brief van Biesheuvel roept op tot duidelijkheid in tal van kwesties zoals de euro, de huizenmarkt en de pensioenen, die de koopkracht – en daarmee de kansen van ondernemers – direct beïnvloeden. Net zoals het Vakcentrum in haar rapportage over de meerwaarde van ondernemersbetoogt, benadrukt ook Biesheuvel dat ondernemers moeten worden ontzien.

 

Minder regels en minder kosten is het devies: zo moet het eenvoudiger worden voor ondernemers om kredieten te krijgen, zowel van banken als van derden. Ook moeten de kosten voor ondernemers structureel omlaag, vindt Biesheuvel: minder ontslagbescherming en minder lang de verplichting om loon van een zieke werknemer door te betalen.

 

Ook de verhoging van de BTW schiet bij zowel MKB Nederland als het Vakcentrum in het verkeerde keelgat: die verhoogt de consumentenprijzen en dat komt de omzet en het rendement van ondernemers niet ten goede. De overheid moet eerst zelf maar eens saneren. "Hardwerkende en bevlogen ondernemers mogen niet meer opgezadeld worden met lastenverzwaringen", aldus het Vakcentrum.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top