Vakcentrum wijst politiek op het belang van ondernemers | RetailDetail

Vakcentrum wijst politiek op het belang van ondernemers

Vakcentrum wijst politiek op het belang van ondernemers

Niet alleen voor de politieke partijen, ook voor het Vakcentrum Levensmiddelen is het campagnetijd. Met ruim twee weken te gaan voor de verkiezingen roept de belangenbehartiger voor zelfstandig ondernemers politiek Den Haag op om hardwerkende ondernemers te ontzien en de koopkracht van burgers te beschermen.

Teveel ambtenaren en dure adviseurs

Het Vakcentrum verklaart zich volledig solidair met de boodschap van MKB Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel, die in een open brief aan alle lijsttrekkers de politici oproept om op te houden met lastenverzwaringen voor ondernemers en burgers. In plaats daarvan moet de overheid het lef hebben om in eigen vlees te snijden, vindt hij.

 

Waar de koopkracht van consumenten dreigt te worden uitgehold, en de veerkracht van ondernemers tot het uiterste wordt getest, baadt de overheid volgens de MKB-voorzitter in weelde. "Er zijn nog steeds veel te veel ambtenaren en desondanks is er ook nog steeds een leger van duurbetaalde adviseurs in de weer. Allemaal van ons belastinggeld", aldus Biesheuvel in zijn brief die ook op de website van het Vakcentrum is te lezen.

 

Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraaten is blij met deze publieke oproep: "Duurzame groei is mogelijk door ondernemersschap. Dat zien we duidelijk bij onze eigen achterban. Laten we de komende weken dit signaal ook duidelijk tussen de oren van de politiek krijgen", aldus Hoogstraaten, die net zoals Biesheuvel vindt dat er behoefte is aan duidelijkheid, nu de economie onzeker blijft. De leden van MKB Nederland voelen de veranderingen in consumentenvertrouwen meteen in hun omzet, waarschuwt hij.

 

Minder regels, minder kosten

De brief van Biesheuvel roept op tot duidelijkheid in tal van kwesties zoals de euro, de huizenmarkt en de pensioenen, die de koopkracht – en daarmee de kansen van ondernemers – direct beïnvloeden. Net zoals het Vakcentrum in haar rapportage over de meerwaarde van ondernemersbetoogt, benadrukt ook Biesheuvel dat ondernemers moeten worden ontzien.

 

Minder regels en minder kosten is het devies: zo moet het eenvoudiger worden voor ondernemers om kredieten te krijgen, zowel van banken als van derden. Ook moeten de kosten voor ondernemers structureel omlaag, vindt Biesheuvel: minder ontslagbescherming en minder lang de verplichting om loon van een zieke werknemer door te betalen.

 

Ook de verhoging van de BTW schiet bij zowel MKB Nederland als het Vakcentrum in het verkeerde keelgat: die verhoogt de consumentenprijzen en dat komt de omzet en het rendement van ondernemers niet ten goede. De overheid moet eerst zelf maar eens saneren. "Hardwerkende en bevlogen ondernemers mogen niet meer opgezadeld worden met lastenverzwaringen", aldus het Vakcentrum.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.