Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes | RetailDetail

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

De typische Valentijncadeautjes slagen er niet meer in de Belg te verleiden. Niet dat we minder romantisch geworden zijn, maar we gaan met onze partner gewoon liever eens lekker op restaurant of naar de wellness, zo blijkt.

 

Cadeautjes en weekendjes op de terugweg

Belgen houden niet zo van ‘Valentijnvluggertjes’, zo leert de MasterCard Love Index, die nu al drie jaar het aankoopgedrag van consumenten in meer dan 200 landen opvolgt in de aanloop naar Valentijn. Zo blijkt slechts 3% van het totale bedrag dat we besteden met Valentijn naar juwelen te gaan, terwijl bloemen of kaarten stranden op 4%. Ter vergelijking: in 2015 waren bloemen en kaarten nog goed voor 10 procent van alle transacties.

 

Zelfs het klassieke ‘weekendje weg’ boet aan populariteit in: in 2013 spendeerden we nog 39% van het Valentijnsbudget aan overnachtingen, in 2015 was dit nog maar 16%.

 

Wat we dan wel doen? Eens lekker uit eten gaan: in 2015 spendeerden we 57% van ons budget aan dineren, terwijl dat in 2013 en 2014 respectievelijk 38% en 51% was.

 

Ouderen op restaurant, jongeren naar de wellness

Dat we Valentijn graag op restaurant vieren, blijkt ook uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: 18% van de restaurants is nu al volgeboekt en 39% heeft nog slechts een beperkt aantal tafeltjes vrij. Het Valentijnsmenu, dat bijna 9 op de 10 restaurants speciaal voor de gelegenheid serveren, valt echter vooral in trek bij de iets oudere koppels, zo geeft 64% van de restaurants mee.

 

Jongeren reserveren blijkbaar liever een Valentijnspromotie in een wellness. Nagenoeg driekwart van die zaken heeft zo’n Valentijnsaanbieding in petto, met kortingen of een extraatje zoals een glaasje champagne, hapjes of een extra behandeling. En dat valt vooral in de smaak van jongere koppels, zo zeggen 7 op de 10 wellnesscentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.