Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes | RetailDetail

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

Valentijn: liever uit eten dan cadeautjes

De typische Valentijncadeautjes slagen er niet meer in de Belg te verleiden. Niet dat we minder romantisch geworden zijn, maar we gaan met onze partner gewoon liever eens lekker op restaurant of naar de wellness, zo blijkt.

 

Cadeautjes en weekendjes op de terugweg

Belgen houden niet zo van ‘Valentijnvluggertjes’, zo leert de MasterCard Love Index, die nu al drie jaar het aankoopgedrag van consumenten in meer dan 200 landen opvolgt in de aanloop naar Valentijn. Zo blijkt slechts 3% van het totale bedrag dat we besteden met Valentijn naar juwelen te gaan, terwijl bloemen of kaarten stranden op 4%. Ter vergelijking: in 2015 waren bloemen en kaarten nog goed voor 10 procent van alle transacties.

 

Zelfs het klassieke ‘weekendje weg’ boet aan populariteit in: in 2013 spendeerden we nog 39% van het Valentijnsbudget aan overnachtingen, in 2015 was dit nog maar 16%.

 

Wat we dan wel doen? Eens lekker uit eten gaan: in 2015 spendeerden we 57% van ons budget aan dineren, terwijl dat in 2013 en 2014 respectievelijk 38% en 51% was.

 

Ouderen op restaurant, jongeren naar de wellness

Dat we Valentijn graag op restaurant vieren, blijkt ook uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen: 18% van de restaurants is nu al volgeboekt en 39% heeft nog slechts een beperkt aantal tafeltjes vrij. Het Valentijnsmenu, dat bijna 9 op de 10 restaurants speciaal voor de gelegenheid serveren, valt echter vooral in trek bij de iets oudere koppels, zo geeft 64% van de restaurants mee.

 

Jongeren reserveren blijkbaar liever een Valentijnspromotie in een wellness. Nagenoeg driekwart van die zaken heeft zo’n Valentijnsaanbieding in petto, met kortingen of een extraatje zoals een glaasje champagne, hapjes of een extra behandeling. En dat valt vooral in de smaak van jongere koppels, zo zeggen 7 op de 10 wellnesscentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.