"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand" | RetailDetail

"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand"

"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand"
Detailhandel Nederland luidt de noodklok over valse concurrentie van de reguliere detailhandel door webshops. Gemeenten gedogen steeds vaker dat de webshops ook fysiek spullen verkopen vanuit hun magazijn, waarmee de leegstand in de winkelstraten wordt versterkt.

Fysieke verkoop vanuit magazijnen

Detailhandel Nederland roept gemeenten op keihard op te treden tegen webwinkels die hun pand op een industrieterrein ook gebruiken als een soort winkel, hoewel het bestemmingsplan de verkoop aan particulieren niet toestaat.

 

Volgens de reguliere winkels is hier sprake van valse concurrentie, omdat de huur op industrieterreinen vaak een stuk lager ligt dan in de winkelstraten, klanten daar niet gedwongen worden om te betalen voor het parkeren en de webwinkels aanzienlijk lagere lasten betalen.

Winkeliers moeten aandringen bij gemeentes

Dit zorgt ervoor dat winkels in de winkelstraat moeilijk op prijs kunnen concurreren en kan volgens de belangenorganisatie de nekslag betekenen voor winkeliers op reguliere locaties die zich wel aan de regels houden, waardoor ook meer leegstand gaat ontstaan in de winkelstraten.

 

Detailhandel Nederlands zegt meer dan 500 meldingen binnen te hebben gekregen over dit onderwerp, maar denkt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Op een speciale website kunnen gedupeerde winkeliers nu voorbeeldbrieven downloaden om bij de gemeente aan te dringen op maatregelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.