"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand" | RetailDetail

"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand"

"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand"
Detailhandel Nederland luidt de noodklok over valse concurrentie van de reguliere detailhandel door webshops. Gemeenten gedogen steeds vaker dat de webshops ook fysiek spullen verkopen vanuit hun magazijn, waarmee de leegstand in de winkelstraten wordt versterkt.

Fysieke verkoop vanuit magazijnen

Detailhandel Nederland roept gemeenten op keihard op te treden tegen webwinkels die hun pand op een industrieterrein ook gebruiken als een soort winkel, hoewel het bestemmingsplan de verkoop aan particulieren niet toestaat.

 

Volgens de reguliere winkels is hier sprake van valse concurrentie, omdat de huur op industrieterreinen vaak een stuk lager ligt dan in de winkelstraten, klanten daar niet gedwongen worden om te betalen voor het parkeren en de webwinkels aanzienlijk lagere lasten betalen.

Winkeliers moeten aandringen bij gemeentes

Dit zorgt ervoor dat winkels in de winkelstraat moeilijk op prijs kunnen concurreren en kan volgens de belangenorganisatie de nekslag betekenen voor winkeliers op reguliere locaties die zich wel aan de regels houden, waardoor ook meer leegstand gaat ontstaan in de winkelstraten.

 

Detailhandel Nederlands zegt meer dan 500 meldingen binnen te hebben gekregen over dit onderwerp, maar denkt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Op een speciale website kunnen gedupeerde winkeliers nu voorbeeldbrieven downloaden om bij de gemeente aan te dringen op maatregelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.