"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand"

"Valse concurrentie webshops vergroot leegstand"
Detailhandel Nederland luidt de noodklok over valse concurrentie van de reguliere detailhandel door webshops. Gemeenten gedogen steeds vaker dat de webshops ook fysiek spullen verkopen vanuit hun magazijn, waarmee de leegstand in de winkelstraten wordt versterkt.

Fysieke verkoop vanuit magazijnen

Detailhandel Nederland roept gemeenten op keihard op te treden tegen webwinkels die hun pand op een industrieterrein ook gebruiken als een soort winkel, hoewel het bestemmingsplan de verkoop aan particulieren niet toestaat.

 

Volgens de reguliere winkels is hier sprake van valse concurrentie, omdat de huur op industrieterreinen vaak een stuk lager ligt dan in de winkelstraten, klanten daar niet gedwongen worden om te betalen voor het parkeren en de webwinkels aanzienlijk lagere lasten betalen.

Winkeliers moeten aandringen bij gemeentes

Dit zorgt ervoor dat winkels in de winkelstraat moeilijk op prijs kunnen concurreren en kan volgens de belangenorganisatie de nekslag betekenen voor winkeliers op reguliere locaties die zich wel aan de regels houden, waardoor ook meer leegstand gaat ontstaan in de winkelstraten.

 

Detailhandel Nederlands zegt meer dan 500 meldingen binnen te hebben gekregen over dit onderwerp, maar denkt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Op een speciale website kunnen gedupeerde winkeliers nu voorbeeldbrieven downloaden om bij de gemeente aan te dringen op maatregelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top