Van Zetten (Hema): media versterken crisis

Van Zetten (Hema): media versterken crisis

Hema-directeur Ronald van Zetten ziet de media als een negatieve factor in de huidige financieel onzekere tijden. "Volgens mij worden de slechte sentimenten flink versterkt door de overdreven media-aandacht. Iedere dag word je ermee geconfronteerd. Ik wil de crisis niet bagatelliseren, maar we blijven een land waar heel veel artikelen weinig geld kosten en niemand van de honger of armoede hoeft om te komen. Mensen moeten weer vertrouwen krijgen", stelt Van Zetten in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Van Zetten kijkt in het interview ook terug op de periode van expansie die de formule onder private equitymoeder Lion Capital achter de rug heeft. In vier jaar tijd is het aantal winkels uitgebreid van 350 in 2007 naar 600 eind dit jaar. "Schaalvergroting is in de retail van levensbelang. Toen wij naar Frankrijk wilden gaan, werd ons dat door alle adviseurs afgeraden. Hema zou een te Nederlands merk zijn. Gelukkig hebben we doorgezet en is de uitbreiding in Europa tot nu toe zeer succesvol te noemen."

Volgens hem zijn daarvoor geen wilde plannen nodig. "Men rept altijd over Azië bij groeiplannen, maar wij zoeken het eerst wat dichter bij huis. Er wonen immers een paar honderd miljoen consumenten naast onze deur in Europa. Daarbij moet de expansie voor een nuchter bedrijf als Hema wel te behappen blijven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top