Van Zetten (Hema): media versterken crisis

Van Zetten (Hema): media versterken crisis

Hema-directeur Ronald van Zetten ziet de media als een negatieve factor in de huidige financieel onzekere tijden. "Volgens mij worden de slechte sentimenten flink versterkt door de overdreven media-aandacht. Iedere dag word je ermee geconfronteerd. Ik wil de crisis niet bagatelliseren, maar we blijven een land waar heel veel artikelen weinig geld kosten en niemand van de honger of armoede hoeft om te komen. Mensen moeten weer vertrouwen krijgen", stelt Van Zetten in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Van Zetten kijkt in het interview ook terug op de periode van expansie die de formule onder private equitymoeder Lion Capital achter de rug heeft. In vier jaar tijd is het aantal winkels uitgebreid van 350 in 2007 naar 600 eind dit jaar. "Schaalvergroting is in de retail van levensbelang. Toen wij naar Frankrijk wilden gaan, werd ons dat door alle adviseurs afgeraden. Hema zou een te Nederlands merk zijn. Gelukkig hebben we doorgezet en is de uitbreiding in Europa tot nu toe zeer succesvol te noemen."

Volgens hem zijn daarvoor geen wilde plannen nodig. "Men rept altijd over Azië bij groeiplannen, maar wij zoeken het eerst wat dichter bij huis. Er wonen immers een paar honderd miljoen consumenten naast onze deur in Europa. Daarbij moet de expansie voor een nuchter bedrijf als Hema wel te behappen blijven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top