Van Zetten (Hema): media versterken crisis | RetailDetail

Van Zetten (Hema): media versterken crisis

Van Zetten (Hema): media versterken crisis

Hema-directeur Ronald van Zetten ziet de media als een negatieve factor in de huidige financieel onzekere tijden. "Volgens mij worden de slechte sentimenten flink versterkt door de overdreven media-aandacht. Iedere dag word je ermee geconfronteerd. Ik wil de crisis niet bagatelliseren, maar we blijven een land waar heel veel artikelen weinig geld kosten en niemand van de honger of armoede hoeft om te komen. Mensen moeten weer vertrouwen krijgen", stelt Van Zetten in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Van Zetten kijkt in het interview ook terug op de periode van expansie die de formule onder private equitymoeder Lion Capital achter de rug heeft. In vier jaar tijd is het aantal winkels uitgebreid van 350 in 2007 naar 600 eind dit jaar. "Schaalvergroting is in de retail van levensbelang. Toen wij naar Frankrijk wilden gaan, werd ons dat door alle adviseurs afgeraden. Hema zou een te Nederlands merk zijn. Gelukkig hebben we doorgezet en is de uitbreiding in Europa tot nu toe zeer succesvol te noemen."

Volgens hem zijn daarvoor geen wilde plannen nodig. "Men rept altijd over Azië bij groeiplannen, maar wij zoeken het eerst wat dichter bij huis. Er wonen immers een paar honderd miljoen consumenten naast onze deur in Europa. Daarbij moet de expansie voor een nuchter bedrijf als Hema wel te behappen blijven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.