Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Coolblue lanceert vandaag zijn Franstalige verkoopswebsite. In een eerste fase zullen daarop alleen informatica-producten worden aangeboden, de rest wordt in stapjes toegevoegd. Tegen het einde van het jaar moet het hele gamma beschikbaar zijn.

​Meer dan vertaling van website

Coolblue is al jaren actief in Vlaanderen, maar Franstalig België schoof het Nederlandse webwarenhuis lang voor zich uit. “We hebben voorlopig niet de intentie om er een nieuwe markt bij te voegen. Op het moment dat onze groei zal afzwakken, zal dat er ooit wel van komen, maar het is niet eenvoudig. Een nieuwe taal toevoegen, is meer dan een vertaling van de website. Je moet een pak zaken anders gaan doen. Denk maar aan het toevoegen van een anderstalige handleiding”, zei topman Pieter Zwart nog in september 2015.


Nu is het toch zover: aangemoedigd door de vele positieve reacties van Franstaligen op de winkelopening in Zaventem voegt de Nederlandse retailer morgen een Franstalige versie toe aan zijn website, bevestigt algemeen directeur Matthias De Clercq van Coolblue België.

 

De voorbereidingen voor een uitbreiding naar het zuiden zijn overigens al eventjes aan de gang. Zo rekruteerde het bedrijf Franstalige medewerkers voor zijn belcentrum in Wilrijk en werden voor de Belgische personeelsdienst tweetalige medewerkers aangeworven. De uitbreiding naar Brussel en Wallonië moet ook duidelijk maken hoe snel Coolblue de toevoeging van een nieuwe markt/taal kan absorberen. Ze kan op termijn dienen als opstapje naar Frankrijk, al is daarover momenteel nog geen beslissing genomen.  Het is ook mogelijk dat eerst een andere buitenlandse markt wordt toegevoegd.

 

Coolblue maakte de jongste jaren ook werk van de uitbouw van een netwerk van fysieke winkels, waar klanten onder meer pakjes kunnen ophalen en weer kunnen inleveren. Voor het zuiden van het land staat de opening van een dergelijke contactpunten echter nog niet meteen op de agenda, al zal die er op termijn wellicht wel komen. "We willen nu voorrang geven aan een goede website", aldus De Clercq. "Daaruit zullen we leren wat de klanten van ons verwachten. We zullen dus heel veel testen en meten. Dit is trouwens ook de reden waarom we de Franstalige website stelselmatig opbouwen. We willen onze goede scores inzake klantenervaringen behouden."

 

Keten gaat zelf witgoed installeren

En er is nog meer beweging te verwachten. Volgens De Tijd zal Coolblue tegen eind dit jaar zijn dienstverlening, waarbij aangekocht witgoed niet alleen gratis aan huis wordt geleverd, maar ook wordt aangesloten en de oude toestellen weer worden meegenomen, ook in België uitrollen. De aanwervingen van de nodige mensen daarvoor zijn bezig. De bezorging zal gebeuren vanuit vooruitgeschoven depots in Zwijndrecht, Gent en Luik.

 

Verder wil Coolblue voor de jaarwende zijn eindeloze reeks aparte webwinkels samenvoegen onder zijn koepelnaam. Momenteel bestaat Coolblue nog uit honderden aparte webwinkels, die allemaal hun specialiteit hebben zoals pdashop.be, baardtrimmershop.nl en seniorentelefoonstore.be. Die benadering werd gekozen om klanten snel duidelijk te maken wat er verkocht werd bij het concern, maar nu de algemene naam een hoge bekendheid heeft, is dat niet langer nodig.

 

Op naar 1 miljard euro

Coolblue is intussen overigens volop bezig zijn ambitie, om in 2018 een omzet van 1 miljard euro te bereiken, versneld te realiseren. Het concern legt de lat dit jaar namelijk al op 1,2 miljard euro. In 2016 haalde het al een verkoopcijfer van 857 miljoen euro, waarvan 242 miljoen euro werd gerealiseerd in België. De groei in ons land lag met 36% wel lager dan de toename met 55% algemeen. "Het klopt dat we in België iets minder snel groeien dan in Nederland, maar we zullen dit jaar toch opnieuw een stevige toename laten noteren."

 

De toename van de activiteiten in ons land zorgt er ook voor dat het personeelsbestand sterk groeit. "Begin dit jaar telden we zowat 200 mensen, maar nu evolueren we stilaan naar de 500", aldus nog De Clercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top