Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Coolblue lanceert vandaag zijn Franstalige verkoopswebsite. In een eerste fase zullen daarop alleen informatica-producten worden aangeboden, de rest wordt in stapjes toegevoegd. Tegen het einde van het jaar moet het hele gamma beschikbaar zijn.

​Meer dan vertaling van website

Coolblue is al jaren actief in Vlaanderen, maar Franstalig België schoof het Nederlandse webwarenhuis lang voor zich uit. “We hebben voorlopig niet de intentie om er een nieuwe markt bij te voegen. Op het moment dat onze groei zal afzwakken, zal dat er ooit wel van komen, maar het is niet eenvoudig. Een nieuwe taal toevoegen, is meer dan een vertaling van de website. Je moet een pak zaken anders gaan doen. Denk maar aan het toevoegen van een anderstalige handleiding”, zei topman Pieter Zwart nog in september 2015.


Nu is het toch zover: aangemoedigd door de vele positieve reacties van Franstaligen op de winkelopening in Zaventem voegt de Nederlandse retailer morgen een Franstalige versie toe aan zijn website, bevestigt algemeen directeur Matthias De Clercq van Coolblue België.

 

De voorbereidingen voor een uitbreiding naar het zuiden zijn overigens al eventjes aan de gang. Zo rekruteerde het bedrijf Franstalige medewerkers voor zijn belcentrum in Wilrijk en werden voor de Belgische personeelsdienst tweetalige medewerkers aangeworven. De uitbreiding naar Brussel en Wallonië moet ook duidelijk maken hoe snel Coolblue de toevoeging van een nieuwe markt/taal kan absorberen. Ze kan op termijn dienen als opstapje naar Frankrijk, al is daarover momenteel nog geen beslissing genomen.  Het is ook mogelijk dat eerst een andere buitenlandse markt wordt toegevoegd.

 

Coolblue maakte de jongste jaren ook werk van de uitbouw van een netwerk van fysieke winkels, waar klanten onder meer pakjes kunnen ophalen en weer kunnen inleveren. Voor het zuiden van het land staat de opening van een dergelijke contactpunten echter nog niet meteen op de agenda, al zal die er op termijn wellicht wel komen. "We willen nu voorrang geven aan een goede website", aldus De Clercq. "Daaruit zullen we leren wat de klanten van ons verwachten. We zullen dus heel veel testen en meten. Dit is trouwens ook de reden waarom we de Franstalige website stelselmatig opbouwen. We willen onze goede scores inzake klantenervaringen behouden."

 

Keten gaat zelf witgoed installeren

En er is nog meer beweging te verwachten. Volgens De Tijd zal Coolblue tegen eind dit jaar zijn dienstverlening, waarbij aangekocht witgoed niet alleen gratis aan huis wordt geleverd, maar ook wordt aangesloten en de oude toestellen weer worden meegenomen, ook in België uitrollen. De aanwervingen van de nodige mensen daarvoor zijn bezig. De bezorging zal gebeuren vanuit vooruitgeschoven depots in Zwijndrecht, Gent en Luik.

 

Verder wil Coolblue voor de jaarwende zijn eindeloze reeks aparte webwinkels samenvoegen onder zijn koepelnaam. Momenteel bestaat Coolblue nog uit honderden aparte webwinkels, die allemaal hun specialiteit hebben zoals pdashop.be, baardtrimmershop.nl en seniorentelefoonstore.be. Die benadering werd gekozen om klanten snel duidelijk te maken wat er verkocht werd bij het concern, maar nu de algemene naam een hoge bekendheid heeft, is dat niet langer nodig.

 

Op naar 1 miljard euro

Coolblue is intussen overigens volop bezig zijn ambitie, om in 2018 een omzet van 1 miljard euro te bereiken, versneld te realiseren. Het concern legt de lat dit jaar namelijk al op 1,2 miljard euro. In 2016 haalde het al een verkoopcijfer van 857 miljoen euro, waarvan 242 miljoen euro werd gerealiseerd in België. De groei in ons land lag met 36% wel lager dan de toename met 55% algemeen. "Het klopt dat we in België iets minder snel groeien dan in Nederland, maar we zullen dit jaar toch opnieuw een stevige toename laten noteren."

 

De toename van de activiteiten in ons land zorgt er ook voor dat het personeelsbestand sterk groeit. "Begin dit jaar telden we zowat 200 mensen, maar nu evolueren we stilaan naar de 500", aldus nog De Clercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid. En niet alleen in België: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Zalando richt blik op B2B

20/06/2017

Modewebshop Zalando wil blijven groeien en richt zich daarom nu ook op B2B. Daarbij zal het platform van Zalando worden ingezet voor het uitbouwen van de merken van andere bedrijven die samenwerken met het Duitse bedrijf.

Nederlandse webwinkel Otto-dochter About You geopend

20/06/2017

De Duitse webwinkel About You, een dochter van e-commercebedrijf Otto, is van start gegaan in Nederland. Het is het vierde land waar de webwinkel actief wordt, na Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Ikea lanceert winkel op Amazon

19/06/2017

Slechts een week nadat Ikea aankondigde te denken aan de verkoop via derde partijen, komt de Zweedse woonketen op de proppen met een eigen winkel op Amazon. Daar wordt een uitgebreid aantal producten van Ikea aangeboden.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Back to top