Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

Coolblue lanceert vandaag zijn Franstalige verkoopswebsite. In een eerste fase zullen daarop alleen informatica-producten worden aangeboden, de rest wordt in stapjes toegevoegd. Tegen het einde van het jaar moet het hele gamma beschikbaar zijn.

​Meer dan vertaling van website

Coolblue is al jaren actief in Vlaanderen, maar Franstalig België schoof het Nederlandse webwarenhuis lang voor zich uit. “We hebben voorlopig niet de intentie om er een nieuwe markt bij te voegen. Op het moment dat onze groei zal afzwakken, zal dat er ooit wel van komen, maar het is niet eenvoudig. Een nieuwe taal toevoegen, is meer dan een vertaling van de website. Je moet een pak zaken anders gaan doen. Denk maar aan het toevoegen van een anderstalige handleiding”, zei topman Pieter Zwart nog in september 2015.


Nu is het toch zover: aangemoedigd door de vele positieve reacties van Franstaligen op de winkelopening in Zaventem voegt de Nederlandse retailer morgen een Franstalige versie toe aan zijn website, bevestigt algemeen directeur Matthias De Clercq van Coolblue België.

 

De voorbereidingen voor een uitbreiding naar het zuiden zijn overigens al eventjes aan de gang. Zo rekruteerde het bedrijf Franstalige medewerkers voor zijn belcentrum in Wilrijk en werden voor de Belgische personeelsdienst tweetalige medewerkers aangeworven. De uitbreiding naar Brussel en Wallonië moet ook duidelijk maken hoe snel Coolblue de toevoeging van een nieuwe markt/taal kan absorberen. Ze kan op termijn dienen als opstapje naar Frankrijk, al is daarover momenteel nog geen beslissing genomen.  Het is ook mogelijk dat eerst een andere buitenlandse markt wordt toegevoegd.

 

Coolblue maakte de jongste jaren ook werk van de uitbouw van een netwerk van fysieke winkels, waar klanten onder meer pakjes kunnen ophalen en weer kunnen inleveren. Voor het zuiden van het land staat de opening van een dergelijke contactpunten echter nog niet meteen op de agenda, al zal die er op termijn wellicht wel komen. "We willen nu voorrang geven aan een goede website", aldus De Clercq. "Daaruit zullen we leren wat de klanten van ons verwachten. We zullen dus heel veel testen en meten. Dit is trouwens ook de reden waarom we de Franstalige website stelselmatig opbouwen. We willen onze goede scores inzake klantenervaringen behouden."

 

Keten gaat zelf witgoed installeren

En er is nog meer beweging te verwachten. Volgens De Tijd zal Coolblue tegen eind dit jaar zijn dienstverlening, waarbij aangekocht witgoed niet alleen gratis aan huis wordt geleverd, maar ook wordt aangesloten en de oude toestellen weer worden meegenomen, ook in België uitrollen. De aanwervingen van de nodige mensen daarvoor zijn bezig. De bezorging zal gebeuren vanuit vooruitgeschoven depots in Zwijndrecht, Gent en Luik.

 

Verder wil Coolblue voor de jaarwende zijn eindeloze reeks aparte webwinkels samenvoegen onder zijn koepelnaam. Momenteel bestaat Coolblue nog uit honderden aparte webwinkels, die allemaal hun specialiteit hebben zoals pdashop.be, baardtrimmershop.nl en seniorentelefoonstore.be. Die benadering werd gekozen om klanten snel duidelijk te maken wat er verkocht werd bij het concern, maar nu de algemene naam een hoge bekendheid heeft, is dat niet langer nodig.

 

Op naar 1 miljard euro

Coolblue is intussen overigens volop bezig zijn ambitie, om in 2018 een omzet van 1 miljard euro te bereiken, versneld te realiseren. Het concern legt de lat dit jaar namelijk al op 1,2 miljard euro. In 2016 haalde het al een verkoopcijfer van 857 miljoen euro, waarvan 242 miljoen euro werd gerealiseerd in België. De groei in ons land lag met 36% wel lager dan de toename met 55% algemeen. "Het klopt dat we in België iets minder snel groeien dan in Nederland, maar we zullen dit jaar toch opnieuw een stevige toename laten noteren."

 

De toename van de activiteiten in ons land zorgt er ook voor dat het personeelsbestand sterk groeit. "Begin dit jaar telden we zowat 200 mensen, maar nu evolueren we stilaan naar de 500", aldus nog De Clercq.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Back to top