V&D en La Place schuiven servicecenters in elkaar | RetailDetail

V&D en La Place schuiven servicecenters in elkaar

V&D en La Place schuiven servicecenters in elkaar

De servicecenters van V&D en dochter La Place worden ineengeschoven, waarbij opnieuw honderd banen op de schop gaan. Ze komen bovenop de 300 jobs die in de winkels van het concern sneuvelen.

10 miljoen euro besparen

De ingrepen passen in het reorganisatieplan van de keten, die structureel 10 miljoen euro wil besparen op de inzet van personeel. Toen dat niet lukte via een algemene loonsverlaging besloot de directie het mes te zetten in het werknemersbestand, dat begin dit jaar nog 5.500 man telde.

 

Begin september kregen 300 medewerkers in de 62 filialen al te horen dat zij hun job verliezen. Dat waren er minder dan gevreesd: aanvankelijk was er immers sprake van een vermindering van het personeelsbestand met 400 banen.

 

Uitschakelen van dubbele functies

Nu blijkt echter dat ook de hoofdkantoren niet worden gespaard: dit voorjaar verdwenen op het hoofdkwartier van V&D al eens vijftig banen en nu gaan er 100 extra verloren door het ineenschuiven van de servicecenters van het moederconcern V&D en restaurantdochter La Place. Zij gaan nu voor beide formules werken, waardoor dubbele functies uitgeschakeld kunnen worden.

 

Volgens het AD gaan zowat 40 banen verloren op de inkoopafdeling en 20 jobs op de afdelingen marketing, finance en operations. Ten slotte is er een algemene wervingsstop, wat tot een verdere daling van het personeelsbestand met 30 tot 40 banen zal leiden. Op de afdelingen ICT en e-commerce zouden geen klappen vallen.

 

Strategische bijsturing

De afslanking valt samen met een strategische bijsturing bij V&D: het concern wil zich opnieuw sterker op de vrouwelijke doelgroep gaan richten en meer inzetten op de huismerken. Voorts krijgen lokale winkelverantwoordelijken meer keuzevrijheid bij de invulling van hun gamma.

 

De ingrepen waren nodig omdat V&D op de rand van de afgrond balanceerde. Eigenaar Sun Capital was slechts bereid 60 miljoen euro extra te investeren indien het bedrijf zijn kosten fors naar omlaag zou brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.