V&D, hoopvol door goed 2011, valt Duitsland binnen

V&D, hoopvol door goed 2011, valt Duitsland binnen
Geruggensteund door “de grootste omzetgroei van de laatste jaren” zet warenhuisketen V&D zijn zinnen op uitbreiding. De plannen voor 2012 zijn ambitieus: twee nieuwe winkels in Nederland, een verdubbeling van de online omzet... en – voor het eerst in de 125-jarige geschiedenis van de keten – een expansie naar het buitenland.

Uitbreidingen naar Duitsland, ...

Sinds vorige week verkoopt V&D al kindermode van zijn eigen merk V&D Kinder Fashion in twee Duitse winkels van Karstadt (Berlijn en Stuttgart). Die introductie was blijkbaar zo'n enorm succes, dat de Duitsers meteen verder willen: ze stellen zeker tien winkels voorop, en bovendien zou het huismerk ook op de webshop karstadt.de kunnen komen.

 

Daar houden de Duitse plannen van V&D echter niet mee op: volgens De Telegraaf zal ook de collectie die couturier Mart Visser speciaal voor V&D maakte, dit najaar de oostergrens oversteken. Ook dochter La Place, de groene restaurantketen, zou intussen die stap willen wagen.

 

... uitbreidingen binnen Nederland, ...

Binnen Nederland kondigde V&D ook uitbreidingen aan: zo komt er nog dit jaar een winkel bij in het Noord-Brabantse Uden en op een plaats “die binnenkort bekendgemaakt zal worden”. Sinds de opening van V&D Venlo (2008) stond het aantal eigen winkels op 62, tegen Nieuwjaar zouden dat er dus twee meer moeten zijn.

 

Verder blijft de keten investeren in renovaties: in april zouden er drie vernieuwde vestigingen moeten openen en ook voor mei zijn er al grote plannen. Die passen allemaal in de strategie van V&D om vol voor de (hogere) middenklasse te gaan: winkels moeten 'belevingswerelden' worden, aldus de keten. Daarom wordt het aanbod van A-merken ook nog eens aanzienlijk uitgebreid.

 

... en uitbreidingen online

De allergrootste vestiging van V&D is volgens de keten zelf intussen echter de webshop geworden: vorig jaar kende die bijna een verdubbeling (van 15 naar 27 miljoen euro omzet). Dit jaar hoopt de keten weer op een bijna-verdubbeling, die de omzet van vd.nl naar de 50 miljoen zou moeten brengen.

 

Woordvoerster Inge van Langelaar spreekt van een 'omnichannelstrategie': “Onze klanten leven in de zowel fysieke als digitale wereld waar we onderdeel van zijn. V&D wil haar klanten inspirerende producten en service bieden via bricks (onze winkels), clicks (onze webshop), flicks (onze folders) en ticks (onze mobiele app).”

 

Sterke, maar vage groeicijfers

De keten heeft ook alle redenen om ambitieus te zijn: naar eigen zeggen kende V&D in 2011 de grootste groei in jaren en “voor het vijfde jaar op rij sterkere groeicijfers dan de markt”, al werden gedetailleerde cijfers niet bekend gemaakt.

 

Relatieve groeicijfers werden wel rondgestrooid, vooral de groei van de verkoop van babykleding (+20% in een sector die 6% kromp) werd met trots meegedeeld. Ook de persoonlijke verzorging (+13% tegenover een marktgemiddelde van +3%) deed het erg goed, gedragen door het A-merk Rituals.

 

Duurzame vernieuwing

Tot slot deelde V&D mee onlangs een nieuw distributiecentrum van 56.000m² te hebben geopend in Nieuwegein. Dat was niet alleen nodig om de omzetgroei en vooral de boom in de internetverkoop te kunnen bijhouden, maar door grote investeringen in duurzaamheid zou ook het kostenplaatje naar beneden moeten.

 

Dat geldt ook voor de investering in het wagenpark (volledig vernieuwd op drie jaar tijd) en voor de optimalisatie van de winkeldistributie: die zou moeten resulteren in een daling van het dieselverbruik van maar liefst 30% en een reductie van 1,2 miljoen gereden kilometers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Back to top