V&D schrapt 300 banen | RetailDetail

V&D schrapt 300 banen

V&D schrapt 300 banen

In tegenstelling tot wat eerder werd gezegd, zal warenhuisketen V&D geen 400 banen schrappen: in plaats daarvan verliezen 300 werknemers hun baan na de reorganisatie die het bedrijf terug op het juiste pad moet zetten.

"Noodzakelijke kostenbesparing"

Dat wil zeggen dat ongeveer 4.700 mensen hun baan zullen kunnen behouden, maar dat wil niet zeggen dat ze zeker zijn dat ze op hun huidige positie blijven: een deel werknemers zal terecht komen in een andere functie, vooral omdat V&D zegt dat er minder coördinerende functies nodig zijn, of ze worden overgeplaatst naar een ander filiaal.

 

"Hoewel we deze ontslagen zeer betreuren, kunnen we door de nieuwe resultaatgerichte functies en een aangepaste bezetting per winkel de noodzakelijke kostenbesparing realiseren, het verlies aan arbeidsplaatsen opvangen en tegelijkertijd het serviceniveau voor onze klanten verbeteren", zegt CEO John van der Ent in een reactie op de ontslagen.

 

V&D hoopt met de reorganisatie ongeveer 10 miljoen euro te besparen, geld dat het nodig heeft om uit de slechte papieren te komen. Eerder dit jaar had V&D een eenzijdig loonoffer van 5,8 procent voorgesteld bij zijn personeel, maar dat werd tegengehouden door de vakbonden. Als alternatief komen er dus ontslagen.

 

De vakbonden hopen dat er nu een einde komt aan een periode van onzekerheid, die te lang duurde. "Hopelijk kan V&D nu de stap zetten richting duurzaam herstel, waarbij het bedrijf op termijn eindelijk weer winstgevend kan gaan worden en werknemers weer met vertrouwen naar hun werk kunnen", zei CNV-bestuurder Martijn den Heijer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.