"Veel onrust bij personeel De Bijenkorf"

"Veel onrust bij personeel De Bijenkorf"
Het personeel van de vijf vestigingen van warenhuisketen De Bijenkorf die de komende jaren gaan sluiten, zijn onrustig en onzeker over het verloop van hun ontslagprocedures. Derhalve houdt vakbond FNV Bondgenoten de komende dagen informatiebijeenkomsten voor het personeel.

Kritiek vanwege vakbond FNV

Dat meldt Het Financieele Dagblad. De eerste bijeenkomst staat al voor woensdagavond in Arnhem op het programma, terwijl komende vrijdag het personeel van de vestiging in Enschede bij de bond terecht kan voor informatie. Dit zijn de twee vestigingen die al over drie maanden gaan sluiten. Groningen, Den Bosch en Breda volgen in 2016. Reden is dat de winkels niet meer passen in de strategie van De Bijenkorf, die zich vooral op zeer welvarende consumenten richt.



Vooral de manier van bekendmaking is bij FNV-bestuurder Niels Suijker niet goed aangekomen. "De geruchten speelden al anderhalf jaar. Telkens als wij ernaar vroegen, kregen we geen antwoord. Kort voor de bekendmaking zat ik nota bene nog bij De Bijenkorf in Amsterdam aan tafel. Ook toen werd er door de directie met geen woord over gerept." Vervolgens werd hij in zijn vakantie opgeschrikt door de mededeling.

 

Er is een sociaal plan, maar dat geldt alleen nog voor de eerste twee vestigingen en loopt daarna af. Over de andere winkels zal dus nog gesproken moeten worden. Suijker plaatst ook vraagtekens bij de mededeling van Primark, dat de panden in Arnhem en Enschede overneemt, dat personeel kan solliciteren. "De Bijenkorf heeft de medewerkers laten weten dat ze mogen solliciteren. Maar goed, dat kunnen u en ik eigenlijk ook."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top