Verbod op plastic zakjes van kracht in Brussel | RetailDetail

Verbod op plastic zakjes van kracht in Brussel

Verbod op plastic zakjes van kracht in Brussel
Shutterstock

In het Brussels Gewest is het verbod op plastic wegwerpzakjes vandaag ingegaan. Dat zal vooral zijn weerslag hebben in kleinere winkels, aangezien supermarkten zich al een tijdje hebben aangepast aan de nieuwe regels.

Geen problemen verwacht

“Het verbod treft vooral lokale handelszaken zoals bakkers, slagers, maar ook kledingwinkels. In principe geldt de regel dus voor iedereen”, zegt woordvoerder Hans Cardyn van Comeos. Ook marktkramers mogen hun waren niet langer meegeven in wegwerpzakjes. Comeos voorziet geen problemen, omdat de handelaars goed op voorhand werden geïnformeerd over de nieuwe regelgeving. Het wijst er wel op dat het verbod niet van kracht is in Vlaanderen, omdat de Vlaamse regering niet tot een akkoord kwam rond een gelijkaardig wetsvoorstel.

 

“Iemand die in Brussel woont moet er aan denken om zelf een zak mee te nemen, maar gaat diezelfde persoon een beetje verder in Vlaanderen naar de winkel, dan moet dat weer niet. Dat is behoorlijk absurd”, aldus Cardyn. Ook voor handelaars die zowel in Brussel als in Vlaanderen actief zijn is de situatie niet handig.

 

Zakjes die gebruikt worden voor groenten en fruit mogen nog wél een jaar gebruikt worden, maar moeten dan ook definitief verdwijnen. “We zijn wel al volop alternatieven aan het uittesten”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, aan Bruzz. Papieren zakken zijn om een aantal redenen alvast niet de oplossing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.