Verhoging btw-tarief al in oktober

Verhoging btw-tarief al in oktober

De verhoging van het btw-tarief van 19 naar 21 procent gaat waarschijnlijk al op 1 oktober in. Voorwaarde voor de snelle invoering van de verhoging is dat de Tweede en Eerste Kamer voor die tijd instemmen met het voorstel. De verhoging maakt deel uit van het pakket maatregelen dat verschillende partijen overeen zijn gekomen om het begrotingstekort in Nederland terug te dringen.

Eigenlijk zouden de verhoging pas op 1 januari worden doorgevoerd, maar demissionair minister van financiën Jan Kees de Jager wil haast maken. Dit komt de Nederlandse detailhandel niet goed uit: die heeft al te maken met een onzekere consument die de hand op de knip houdt. De angst bestaat dat door de btw-verhoging nog minder klanten in de winkels zullen verschijnen. Vaak wordt wel in de aanloop naar zo'n verhoging een kleine omzetpiek geboekt.

 

Internationaal kiezen retailers er soms voor btw-verhogingen niet door te berekenen aan klanten, maar deze voor eigen rekening te nemen. Nederlandse retailers staan nu voor diezelfde moeilijke keuze. Het hogere btw-tarief geldt voor vrijwel alle artikelen, behalve levensmiddelen en andere eerste levensbehoeften.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top