Verhoging btw-tarief al in oktober

Verhoging btw-tarief al in oktober

De verhoging van het btw-tarief van 19 naar 21 procent gaat waarschijnlijk al op 1 oktober in. Voorwaarde voor de snelle invoering van de verhoging is dat de Tweede en Eerste Kamer voor die tijd instemmen met het voorstel. De verhoging maakt deel uit van het pakket maatregelen dat verschillende partijen overeen zijn gekomen om het begrotingstekort in Nederland terug te dringen.

Eigenlijk zouden de verhoging pas op 1 januari worden doorgevoerd, maar demissionair minister van financiën Jan Kees de Jager wil haast maken. Dit komt de Nederlandse detailhandel niet goed uit: die heeft al te maken met een onzekere consument die de hand op de knip houdt. De angst bestaat dat door de btw-verhoging nog minder klanten in de winkels zullen verschijnen. Vaak wordt wel in de aanloop naar zo'n verhoging een kleine omzetpiek geboekt.

 

Internationaal kiezen retailers er soms voor btw-verhogingen niet door te berekenen aan klanten, maar deze voor eigen rekening te nemen. Nederlandse retailers staan nu voor diezelfde moeilijke keuze. Het hogere btw-tarief geldt voor vrijwel alle artikelen, behalve levensmiddelen en andere eerste levensbehoeften.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top