Verhoging btw-tarief al in oktober | RetailDetail

Verhoging btw-tarief al in oktober

Verhoging btw-tarief al in oktober

De verhoging van het btw-tarief van 19 naar 21 procent gaat waarschijnlijk al op 1 oktober in. Voorwaarde voor de snelle invoering van de verhoging is dat de Tweede en Eerste Kamer voor die tijd instemmen met het voorstel. De verhoging maakt deel uit van het pakket maatregelen dat verschillende partijen overeen zijn gekomen om het begrotingstekort in Nederland terug te dringen.

Eigenlijk zouden de verhoging pas op 1 januari worden doorgevoerd, maar demissionair minister van financiën Jan Kees de Jager wil haast maken. Dit komt de Nederlandse detailhandel niet goed uit: die heeft al te maken met een onzekere consument die de hand op de knip houdt. De angst bestaat dat door de btw-verhoging nog minder klanten in de winkels zullen verschijnen. Vaak wordt wel in de aanloop naar zo'n verhoging een kleine omzetpiek geboekt.

 

Internationaal kiezen retailers er soms voor btw-verhogingen niet door te berekenen aan klanten, maar deze voor eigen rekening te nemen. Nederlandse retailers staan nu voor diezelfde moeilijke keuze. Het hogere btw-tarief geldt voor vrijwel alle artikelen, behalve levensmiddelen en andere eerste levensbehoeften.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.