Verhoging btw-tarief gaat vandaag in

Verhoging btw-tarief gaat vandaag in

In navolging van veel EU-lidstaten stijgt vandaag ook in Nederland het algemene btw-tarief van 19 naar 21 procent. De meeste levensmiddelen worden niet duurder, maar bijvoorbeeld gas, luxegoederen en alcoholische dranken wel. Volgens een enquête van het CBS wachten veel ondernemers nog even met de doorrekening in hun prijzen.

Consument betaalt later

Hoogleraar retail Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen zei maandag tegen de NOS dat winkeliers weliswaar zeggen dat ze hun prijzen niet omhoog laten gaan, maar dat de consument de verhoging uiteindelijk wel zal moeten betalen. “Twee procent is voor retailers gewoon veel te veel om voor eigen rekening te nemen”, vreest hij.

 

Zijn theorie krijgt bijval van andere detailhandelskenners. Frank Quix van Marktonderzoeker Q&A: “Veel producten uit het Verre Oosten zijn al voorgeprijsd. Die komen de boot af met prijskaartjes. Al die producten in de winkel van een nieuw prijskaartje voorzien, is onbegonnen werk”.

 

Volgens hoogleraar retail Laurens Sloot zal de consument vanaf begin volgend jaar de btw-verhoging gaan voelen, omdat veel winkeliers in december nieuwe onderhandelingen voeren met hun leveranciers.

 

Vrees voor inflatie

De verhoging van de btw, die onderdeel is van het Lenteakkoord, moet de schatkist jaarlijks ruim vier miljard euro gaan opleveren. De vorige keer dat het algemene btw-tarief werd verhoogd was op 1 januari 2001. Toen werd het tarief verhoogd van 17,5% naar 19%. In de daaropvolgende maanden steeg de inflatie van 2,0% naar 4,9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top