Verhoging btw-tarief gaat vandaag in | RetailDetail

Verhoging btw-tarief gaat vandaag in

Verhoging btw-tarief gaat vandaag in

In navolging van veel EU-lidstaten stijgt vandaag ook in Nederland het algemene btw-tarief van 19 naar 21 procent. De meeste levensmiddelen worden niet duurder, maar bijvoorbeeld gas, luxegoederen en alcoholische dranken wel. Volgens een enquête van het CBS wachten veel ondernemers nog even met de doorrekening in hun prijzen.

Consument betaalt later

Hoogleraar retail Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen zei maandag tegen de NOS dat winkeliers weliswaar zeggen dat ze hun prijzen niet omhoog laten gaan, maar dat de consument de verhoging uiteindelijk wel zal moeten betalen. “Twee procent is voor retailers gewoon veel te veel om voor eigen rekening te nemen”, vreest hij.

 

Zijn theorie krijgt bijval van andere detailhandelskenners. Frank Quix van Marktonderzoeker Q&A: “Veel producten uit het Verre Oosten zijn al voorgeprijsd. Die komen de boot af met prijskaartjes. Al die producten in de winkel van een nieuw prijskaartje voorzien, is onbegonnen werk”.

 

Volgens hoogleraar retail Laurens Sloot zal de consument vanaf begin volgend jaar de btw-verhoging gaan voelen, omdat veel winkeliers in december nieuwe onderhandelingen voeren met hun leveranciers.

 

Vrees voor inflatie

De verhoging van de btw, die onderdeel is van het Lenteakkoord, moet de schatkist jaarlijks ruim vier miljard euro gaan opleveren. De vorige keer dat het algemene btw-tarief werd verhoogd was op 1 januari 2001. Toen werd het tarief verhoogd van 17,5% naar 19%. In de daaropvolgende maanden steeg de inflatie van 2,0% naar 4,9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.