Verhoging btw verhoogt leegstand | RetailDetail

Verhoging btw verhoogt leegstand

Verhoging btw verhoogt leegstand

De leegstand in de Nederlandse winkelstraten kan nog veel hoger stijgen dan 20 procent. Winkeliers vragen de overheid om uitstel van de verhoging van de omzetbelasting en om maatregelen om de consumptie in Nederland weer op gang te brengen.

Verdubbeling leegstand in acht jaar - of nog sneller?

Op dit moment staat zo'n tien procent van het winkelvastgoed leeg, maar verwachti wordt dat dit percentage in 2020 is opgelopen tot 20 procent. De aangekondigde btw-verhoging zou volgens Meerman echter voor een versnelling kunnen zorgen.

 

"Talloze artikelen die na 1 oktober worden aangeboden, zijn reeds ingekocht en beprijsd. De btw-verhoging komt daardoor volledig voor rekening van de winkeliers", aldus jan Meerman van brancheorganisatie Detailhandel Nederland.

 

Dat kan voor extra financiële problemen zorgen in de detailhandel. Meerman vraagt het kabinet dan ook op de verhoging van 19 naar 21 procent in ieder geval uit te stellen tot 1 januari. Volgens de huidige plannen wordt de btw al op 1 oktober verhoogd. Winkeliers willen verder graag een beleid zien dat de consumptie in Nederland weer op gang brengt.

 

De bevolking houdt uit onzekerheid op dit moment de hand stevig op de knip, waardoor veel branches in de detailhandel het moeilijk hebben. Desnoods moet het kabinet daarom de EU-norm voor een begrotingstekort van maximaal 3 procent loslaten, zo stelt Detailhandel Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.