"Verhoogde accijnzen zorgen voor daling inkomsten overheid" | RetailDetail

"Verhoogde accijnzen zorgen voor daling inkomsten overheid"

"Verhoogde accijnzen zorgen voor daling inkomsten overheid"

De verhoogde accijnzen op sigaretten en alcohol niet hebben gezorgd voor meer inkomsten voor de Nederlandse staat. Dat beweren althans vier belangenorganisaties, die wijzen op het toegenomen grenstoerisme.

Inkomsten op tabak gedaald

Een gezamenlijk onderzoek van Slijtersunie, SpiritsNL (de vereniging van Nederlandse importeurs en producenten van gedistilleerde dranken), NSO Tabaksdetailhandel en de organisatie voor groothandels TZN, beweert dat de verhoogde accijnzen niet hebben gezorgd voor hogere inkomsten voor de Nederlandse staat. Dat staat te lezen in De Telegraaf.

 

Zo wilde het kabinet met de verhoging op tabak (35 cent voor een pakje sigaretten, 60 cent voor een pakje shag) 371 miljoen euro extra binnenhalen, maar dat bedrag werd niet gehaald. Sterker nog: de opbrengst van tabaksaccijnzen daalde met 32,7 miljoen euro in 2013 ten opzichte van 2012.

 

Dat lijkt vooral te danken aan het grenstoerisme (een pakje sigaretten is al gauw een euro goedkoper in België of Duitsland), want voor de eerste keer is de omzet van de verkoop van rookwaren hoger in België dan in Nederland. In Nederland werden er in 2013 10,3 miljard sigaretten verkocht, in België kwam dat aantal uit op 10,9 miljard. "En dat terwijl België zes miljoen minder inwoners telt", zegt Willem Jan Roelofs van de Stichting Sigaretten Industrie aan De Telegraaf.

 

Ook lastig voor Nederlandse producent

Ook bij alcohol lagen de extra inkomsten een flink stuk lager dan verwacht: daar was wel een stijging van 3 miljoen euro, maar het kabinet had gehoopt op een extraatje van 20 miljoen euro. Ook hier zijn er flinke prijsverschillen met het buitenland: een liter sterke drank kan in Duitsland tot 3,68 euro goedkoper zijn, omdat de accijnzen daar 29 procent lager liggen.

 

Dat heeft ook zijn effect op Nederlandse producten, die in Duitsland bijna niet te vinden zijn. "Mensen kopen in Duitsland gin, whisky of wodka. Maar geen jenever of vieux", zegt Joep Stassen van branchevereniging SpiritsNL aan De Telegraaf. In 2013 daalde de afzet van jenever van 60 miljoen liter naar 50 miljoen liter, het slechte resultaat in decennia.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.