Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Wereldwinkel moet het al een tijdje doen met teleurstellende cijfers en dus vinden ze het bij het bedrijf tijd voor vernieuwing. Er zal geïnvesteerd worden in een nieuwe winkelformule en er komt een landelijke webshop, die de lokale afdelingen moet verbinden met elkaar. 

Dalende omzetten

Wereldwinkel verwacht dat dit jaar de omzet zal dalen ten opzichte van het vorige jaar en voorziet een omzet van zeventien miljoen euro, daar waar die in 2012 nog op negentien miljoen lag. Volgens Huub Jansen, directeur Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, zijn het veranderende koopgedrag van de consument en de crisis de grote boosdoeners.

 

Daarom wil Wereldwinkel nu meer inzetten op een landelijke uitstraling. Tot nu toe werd er vooral gewerkt met een heel lokale aanpak, al zal die niet volledig verdwijnen. "Onze sport is om een retailketen te zijn zonder een strakke formule, maar met veel lokale vrijheid. Dat is voor veel winkeliers ook het leuke ervan: kijken waar lokaal behoefte aan is en daarop inspelen", vertelt Jansen aan NuZakelijk.nl.

 

Het stijgend aantal verkooppunten van fairtradeproducten is ook niet meteen voordelig voor de Wereldwinkels, al heeft Jansen daar geen probleem mee: "Wij zijn een idealistische winkelketen. Wij willen dat fairtrade groeit voor de producenten, dat hoeft niet via onze winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top