Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel | RetailDetail

Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Wereldwinkel moet het al een tijdje doen met teleurstellende cijfers en dus vinden ze het bij het bedrijf tijd voor vernieuwing. Er zal geïnvesteerd worden in een nieuwe winkelformule en er komt een landelijke webshop, die de lokale afdelingen moet verbinden met elkaar. 

Dalende omzetten

Wereldwinkel verwacht dat dit jaar de omzet zal dalen ten opzichte van het vorige jaar en voorziet een omzet van zeventien miljoen euro, daar waar die in 2012 nog op negentien miljoen lag. Volgens Huub Jansen, directeur Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, zijn het veranderende koopgedrag van de consument en de crisis de grote boosdoeners.

 

Daarom wil Wereldwinkel nu meer inzetten op een landelijke uitstraling. Tot nu toe werd er vooral gewerkt met een heel lokale aanpak, al zal die niet volledig verdwijnen. "Onze sport is om een retailketen te zijn zonder een strakke formule, maar met veel lokale vrijheid. Dat is voor veel winkeliers ook het leuke ervan: kijken waar lokaal behoefte aan is en daarop inspelen", vertelt Jansen aan NuZakelijk.nl.

 

Het stijgend aantal verkooppunten van fairtradeproducten is ook niet meteen voordelig voor de Wereldwinkels, al heeft Jansen daar geen probleem mee: "Wij zijn een idealistische winkelketen. Wij willen dat fairtrade groeit voor de producenten, dat hoeft niet via onze winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.