Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Wereldwinkel moet het al een tijdje doen met teleurstellende cijfers en dus vinden ze het bij het bedrijf tijd voor vernieuwing. Er zal geïnvesteerd worden in een nieuwe winkelformule en er komt een landelijke webshop, die de lokale afdelingen moet verbinden met elkaar. 

Dalende omzetten

Wereldwinkel verwacht dat dit jaar de omzet zal dalen ten opzichte van het vorige jaar en voorziet een omzet van zeventien miljoen euro, daar waar die in 2012 nog op negentien miljoen lag. Volgens Huub Jansen, directeur Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, zijn het veranderende koopgedrag van de consument en de crisis de grote boosdoeners.

 

Daarom wil Wereldwinkel nu meer inzetten op een landelijke uitstraling. Tot nu toe werd er vooral gewerkt met een heel lokale aanpak, al zal die niet volledig verdwijnen. "Onze sport is om een retailketen te zijn zonder een strakke formule, maar met veel lokale vrijheid. Dat is voor veel winkeliers ook het leuke ervan: kijken waar lokaal behoefte aan is en daarop inspelen", vertelt Jansen aan NuZakelijk.nl.

 

Het stijgend aantal verkooppunten van fairtradeproducten is ook niet meteen voordelig voor de Wereldwinkels, al heeft Jansen daar geen probleem mee: "Wij zijn een idealistische winkelketen. Wij willen dat fairtrade groeit voor de producenten, dat hoeft niet via onze winkels."

Tags: