Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Vernieuwde winkelformule en webshop voor Wereldwinkel

Wereldwinkel moet het al een tijdje doen met teleurstellende cijfers en dus vinden ze het bij het bedrijf tijd voor vernieuwing. Er zal geïnvesteerd worden in een nieuwe winkelformule en er komt een landelijke webshop, die de lokale afdelingen moet verbinden met elkaar. 

Dalende omzetten

Wereldwinkel verwacht dat dit jaar de omzet zal dalen ten opzichte van het vorige jaar en voorziet een omzet van zeventien miljoen euro, daar waar die in 2012 nog op negentien miljoen lag. Volgens Huub Jansen, directeur Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, zijn het veranderende koopgedrag van de consument en de crisis de grote boosdoeners.

 

Daarom wil Wereldwinkel nu meer inzetten op een landelijke uitstraling. Tot nu toe werd er vooral gewerkt met een heel lokale aanpak, al zal die niet volledig verdwijnen. "Onze sport is om een retailketen te zijn zonder een strakke formule, maar met veel lokale vrijheid. Dat is voor veel winkeliers ook het leuke ervan: kijken waar lokaal behoefte aan is en daarop inspelen", vertelt Jansen aan NuZakelijk.nl.

 

Het stijgend aantal verkooppunten van fairtradeproducten is ook niet meteen voordelig voor de Wereldwinkels, al heeft Jansen daar geen probleem mee: "Wij zijn een idealistische winkelketen. Wij willen dat fairtrade groeit voor de producenten, dat hoeft niet via onze winkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top