Vernieuwde winkels en nieuw imago stuwen Zeeman

Vernieuwde winkels en nieuw imago stuwen Zeeman
Shutterstock

De voorbije jaren heeft textielketen Zeeman sterk gewerkt aan de vernieuwing van de winkels en een nieuw imago. Die veranderingen werpen stilaan hun vruchten af, wat duidelijk wordt uit de betere resultaten van het bedrijf.

Lange reis

In de tien jaar waarin Bart Karis directeur is bij Zeeman, heeft hij hard gewerkt aan een imagowijziging die ook medewerkers trotser moet maken op het bedrijf. Dat is volgens Karis nodig omdat het anders onmogelijk is om een goede ambassadeur van het bedrijf te zijn. “Iedereen ziet wel dat er iets aan de hand is bij Zeeman, maar imagoverandering is een lange reis”, zegt Karis aan het FD. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen.”

 

Momenteel investeert de keten twintig miljoen euro per jaar in de vernieuwing van de bijna 1.300 winkels in zeven Europese landen, en dat bedrag kan nog oplopen tot dertig miljoen euro. Momenteel is ongeveer de helft van de winkels vernieuwd en wordt er ook gewerkt aan nieuwe concepten.

 

Betere winkelervaring

Die nieuwe winkels zijn vooral groter dan in het oude concept, om zo een meer overzichtelijke winkelvloer te creëren, met een betere winkelervaring. Er wordt wel nog steeds gefocust op belangrijke productgroepen, zoals baby- en kinderkleding, ondergoed en huishoudartikelen. Ook de typische graaitafels zijn nog steeds aanwezig, op vraag van de klant. “Daar wilden we eigenlijk vanaf, maar daar heeft de klant ons op afgerekend. Het wordt snel rommelig, maar de tafels moeten blijven”, aldus Karis.

 

Ook op logistiek vlak zijn er veranderingen doorgevoerd. Vroeger werd het assortiment twee keer per jaar vernieuwd, terwijl nieuwe producten nu zo snel mogelijk naar de winkels worden doorgestuurd. “Dat maakt de beschikbaarheid van producten in de winkel beter en er is steeds een reden om naar de winkel te komen.”

 

Al die vernieuwingen werpen ondertussen wel hun vruchten af, want de netto-omzet is in 2016 gegroeid van 530 miljoen euro naar 548 miljoen euro. Ook de winst zou een stuk hoger zijn. Om die groei te ondersteunen wordt alvast het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn uitgebreid, om in de toekomst door te stomen naar 2.000 filialen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Topshelf sluit in Nijmegen

17/07/2017

Warenhuis Topshelf sluit per 31 augustus haar vestiging in Nijmegen. De luxe formule werd net driekwart jaar geleden geopend. De locatie trekt mede vanwege de aanhoudende gedeeltelijke leegstand te weinig mensen, aldus eigenares en onderneemster Inge van Kemenade.

Blokker geeft 31 winkels over aan Op=Op Voordeelshop

17/07/2017

Discountketen Op=Op Voordeelshop heeft 31 vestigingen van winkelketen Blokker overgenomen van de Blokker Holding. Voor Op=Op Voordeelshop betekent de overname een fikse expansie, want de keten springt zo van 130 naar 161 winkels.

Fietskoeriers.nl levert voor Dille & Kamille

14/07/2017

Klanten die een online bestelling plaatsen bij Dille & Kamille, kunnen die voortaan ook op een duurzame manier laten leveren, want de keten heeft een samenwerking afgesloten met Fietskoeriers.nl.

Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland

13/07/2017

Het Britse Reckitt Benckiser, moederbedrijf van onder andere Durex, Calgon en Nurofen, heeft via Nederland honderden miljoenen aan belastingen ontweken. Dat stelt Oxfam Novib, dat de jaarrekeningen van het bedrijf bestudeerde.

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

13/07/2017

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

Prime Day beste dag ooit voor Amazon

13/07/2017

Een feestdag uitvinden en er dan de vruchten van plukken: Alibaba deed het met Singles Day en nu heeft Amazon zijn Prime Day. De derde editie daarvan brak heel wat records en bracht Amazon meer omzet op dan Black Friday of Cyber Monday.

Back to top