Verrassende stabilisatie leegstand winkels

Verrassende stabilisatie leegstand winkels

In de eerste zes maanden van dit jaar is de toename van leegstaande winkelpanden verrassend tot stilstand gekomen. Ondanks de economische crisis stond in het eerste halfjaar van 2012 6,3 procent van de winkelpanden in Nederland leeg, net evenveel als in de tweede helft van vorig jaar.

'Markt is dynamischer dan verwacht'

Onderzoeksbureau Locatus, dat het winkelbestand in Nederland continu in de gaten houdt, merkt op dat "de markt is dynamischer dan velen ons willen doen geloven". Volgens het bureau betekent deze stilstand een doorbraak na enkele jaren van flinke toename van het aantal leegstaande winkelpanden.

 

Locatus ziet verschillende redenen voor de stabilisatie: zo werden het afgelopen half jaar leegstaande panden onder andere opgevuld door goudopkopers, massagesalons en nagelstudio’s. Ook werden er meer panden omgebouwd tot woning of kantoor of werden meerdere winkelpanden samengevoegd tot één retaillocatie met een groter oppervlak. Gekeken naar het aantal vierkante meters dat te huur staat, ligt het percentage op 6,7 procent van de beschikbare winkelruimte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top