Verrassende stabilisatie leegstand winkels

Verrassende stabilisatie leegstand winkels

In de eerste zes maanden van dit jaar is de toename van leegstaande winkelpanden verrassend tot stilstand gekomen. Ondanks de economische crisis stond in het eerste halfjaar van 2012 6,3 procent van de winkelpanden in Nederland leeg, net evenveel als in de tweede helft van vorig jaar.

'Markt is dynamischer dan verwacht'

Onderzoeksbureau Locatus, dat het winkelbestand in Nederland continu in de gaten houdt, merkt op dat "de markt is dynamischer dan velen ons willen doen geloven". Volgens het bureau betekent deze stilstand een doorbraak na enkele jaren van flinke toename van het aantal leegstaande winkelpanden.

 

Locatus ziet verschillende redenen voor de stabilisatie: zo werden het afgelopen half jaar leegstaande panden onder andere opgevuld door goudopkopers, massagesalons en nagelstudio’s. Ook werden er meer panden omgebouwd tot woning of kantoor of werden meerdere winkelpanden samengevoegd tot één retaillocatie met een groter oppervlak. Gekeken naar het aantal vierkante meters dat te huur staat, ligt het percentage op 6,7 procent van de beschikbare winkelruimte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top