Vertrouwen consument al vier maanden stabiel | RetailDetail

Vertrouwen consument al vier maanden stabiel

Vertrouwen consument al vier maanden stabiel

Het consumentenvertrouwen in Nederland is in september een fractie teruggevallen, omdat de gezinnen iets minder positief zijn geworden over de evolutie van de economie. Toch neemt hun koopbereidheid een beetje toe.

Barometer beweegt weinig

De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, evolueert al vier maanden binnen een nauw kanaal: in juni stond de graadmeter op 6 punten, in juli daalde die naar 4 punten om in augustus te herstellen naar 6 punten en in september zakte die weer naar 5 punten.

 

De 5 punten van september betekenen dat er nu 5% meer optimisten dan pessimisten zijn. Die 5% ligt wel een mooi stuk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waar er 8% meer pessimisten dan optimisten waren. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten dan pessimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten dan optimisten).

 

De lichte daling in september kwam er vooral doordat consumenten minder positief zijn geworden over het algemene economisch klimaat, en dat zowel in hun oordeel over de afgelopen twaalf maanden als in hun aanvoelen voor de komende twaalf maanden. Ook de inschatting van de toekomstige werkgelegenheid is een stuk negatiever dan vorige maanden.

 

Koopbereidheid neemt wel toe

De minder gunstige inschatting van de economie belet niet dat de koopbereidheid van consumenten in september iets verbeterde, omdat ze iets minder negatief oordelen over hun financiële situatie en de tijd daardoor gunstiger is voor het doen van grote aankopen. Onder meer de sterke stijging van de aandelenkoersen op de Nederlandse beurs in augustus kan hiervoor een verklaring zijn.

 

Intussen blijkt dat Nederlandse consumenten in juli 1,3% meer heeft uitgegeven dan in juli 2014, vooral dan aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, wat samengaat met de opleving van de woningmarkt. Voorts namen ook de uitgaven voor diensten met 0,9% toe, maar daalden de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen wel met 1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.