Vertrouwen consument al vier maanden stabiel | RetailDetail

Vertrouwen consument al vier maanden stabiel

Vertrouwen consument al vier maanden stabiel

Het consumentenvertrouwen in Nederland is in september een fractie teruggevallen, omdat de gezinnen iets minder positief zijn geworden over de evolutie van de economie. Toch neemt hun koopbereidheid een beetje toe.

Barometer beweegt weinig

De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, evolueert al vier maanden binnen een nauw kanaal: in juni stond de graadmeter op 6 punten, in juli daalde die naar 4 punten om in augustus te herstellen naar 6 punten en in september zakte die weer naar 5 punten.

 

De 5 punten van september betekenen dat er nu 5% meer optimisten dan pessimisten zijn. Die 5% ligt wel een mooi stuk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waar er 8% meer pessimisten dan optimisten waren. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten dan pessimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten dan optimisten).

 

De lichte daling in september kwam er vooral doordat consumenten minder positief zijn geworden over het algemene economisch klimaat, en dat zowel in hun oordeel over de afgelopen twaalf maanden als in hun aanvoelen voor de komende twaalf maanden. Ook de inschatting van de toekomstige werkgelegenheid is een stuk negatiever dan vorige maanden.

 

Koopbereidheid neemt wel toe

De minder gunstige inschatting van de economie belet niet dat de koopbereidheid van consumenten in september iets verbeterde, omdat ze iets minder negatief oordelen over hun financiële situatie en de tijd daardoor gunstiger is voor het doen van grote aankopen. Onder meer de sterke stijging van de aandelenkoersen op de Nederlandse beurs in augustus kan hiervoor een verklaring zijn.

 

Intussen blijkt dat Nederlandse consumenten in juli 1,3% meer heeft uitgegeven dan in juli 2014, vooral dan aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, wat samengaat met de opleving van de woningmarkt. Voorts namen ook de uitgaven voor diensten met 0,9% toe, maar daalden de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen wel met 1,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.